Disponuje umělou inteligenci a je schopný se učit. Robot v simulátoru úspěšně přistál s boeingem

Na palubě velkých dopravních letadel jsou vždy přinejmenším dva piloti. V budoucnu by je v případě nutnosti mohl vystřídat robot. A nejde o žádnou vědeckofantastickou fikci. Americká vojenská agentura DARPA už jednoho takového robota zkouší a tento měsíc v simulátoru úspěšně přistál s boeingem.

Washington Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jde o robotický systém nazvaný Alias, který vyvinula společnost Aurora Flight Sciences. Jeho součástí je robotická paže, která se skládá z několika kloubů umístěných na kolejnici. Systém má také ovladače na kontrolu kormidla a pedálů.

Samsung ve stopách Uberu a Tesly. Na jihokorejských silnicích bude testovat samořízené vozy

Číst článek

Cílem je, aby robot dokázal plnohodnotně převzít kontrolu nad letadlem v případě nějakého problému. Zvládne se držet naplánované trasy a vykonávat komplexní manévry a výrobce tvrdí, že zvládne vyšší pracovní zatížení než člověk.

Systém disponuje umělou inteligenci i kamerami a je schopný se učit dané letadlo optimálně ovládat. Také ale dovede let pouze monitorovat a vyhodnocovat. Pilot má navíc v kokpitu k dispozici tablet, pomocí kterého může robota kontrolovat a rozdělit mu jednotlivé úkoly a ve výsledku si tak ulehčit pilotování.

Robot dokázal simulovaně přistát s boeingem 737. Dosud letěl jen s menšími letadly jako je Diamond DA42. Loni v říjnu také reálně pilotoval letoun Cessna Caravan. S boeingem úspěšně využil automatizovaný přistávací systém tohoto stroje a bezpečně dosedl na virtuální runway.

British Airways musely zrušit stovky letů, cestujícím vrací peníze

Číst článek

Pokročilé bezpilotní letouny sice už existují a v současnosti je využívají mimo jiné armády různých států. V případě nové technologie ale jde o robota, který je schopný řídit existující civilní i vojenská letadla konstruovaná pro lidské piloty. Navíc jde o univerzálního robota se schopností učit se, kterého lze zhruba za měsíc přeinstalovat do úplně jiného typu letadla.

Další metou je posunutí systému ALIAS k možnosti plně automatizovaného provozu, tedy od startu až po přistání.

Matěj Štýs Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme