Místo řidiče laser. Ve Stockholmu testují autonomní autobusy

Ulicemi Stockholmu začal jezdit první počítačem řízený autobus. Jeho půlroční testování na krátké trase povolila radnice švédské metropole. Je to vůbec poprvé, co je ve Švédsku takovéto zařízení v běžném provozu.

Tento článek je více než rok starý.

Stockholm Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Automatický autobus před švédským sídlem firmy Ericsson

Automatický autobus před švédským sídlem firmy Ericsson | Zdroj: Twitter @EricssonSverige

Oficiálně se sice strojům říká autobus, vozítko svou velikostí ale spíše připomíná velké auto. Celkem se do zelenomodrého stroje vejde 12 lidí, se kterými může autobus jet rychlostí nanejvýš 20 kilometrů za hodinu. Zatím zadarmo.

Paříž bojuje se smogem a plnými ulicemi, zkouší minibusy bez řidiče

Číst článek

I přes pomalé tempo si získal v prvních dnech provozu své příznivce. „Čekal jsem, že se to bude trochu cukat, třeba při rozjezdu. Ale byla to opravdu plynulá jízda, jsem velmi příjemně překvapen,“ řekl jeden z cestujících pro televizi Deutsche Welle.

Během šestiměsíčního testovacího období bude autobus jezdit jen na jediné, kilometr a půl dlouhé trase. Ta vede mezi moderním hotelem Victoria Tower a centrem čtvrti Kista, kde sídlí řada technologických firem.

Mezi nimi také některé, které se na vývoji nového dopravního prostředku podílely. Mezi ty patří například telekomunikační firma Ericsson nebo Nobina, velký provozovatel autobusové dopravy se Skandinávii.

„Autobus řídí lasery, ty vysílají signály, které se odráží zpět. Tím stroj vidí své okolí a může na něj reagovat. Vidí tak budovy a když kolem chodí lidé, tak ty vidí také. A může zareagovat, třeba zpomalit nebo zastavit,“ vysvětlil švédskému rozhlasu Peter Hafmar, jakým způsobem vozidlo sleduje své okolí.

Dodává, že sám při testování skákal před jedoucí vozidlo a to vždycky bezpečně zastavilo. Jako jednu z možných hrozeb vidí počasí, třeba mlhu nebo silný déšť.

„Technologie to nedokáže rozpoznat. Když budete mít velmi silnou mlhu, bude se to pro autobus tvářit jako pevný objekt a nikdy se tak nerozjede,“ vysvětluje.

Počítačem řízená hromadná doprava má podle Yusaka Susila z Královského technologického institutu především ekonomické výhody: „Řidiči tvoří obvykle asi polovinu operačních nákladů vynaložených na veřejnou dopravu. Takže pro firmy je samozřejmě smysluplné takovéto technologie testovat.“

A samořídící doprava zajímá i samotné město Stockholm. Podle Kristofera Tamsonse ze stockholmské radnice by mohli počítačem řízené autobusy začít ve městě jezdit ve větším měřítku už za dva roky. Zatím je v plánu jen jedna linka, která se má do ostrého provozu dostat už letos v létě.

Jakub Lucký Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme