Legendární tramvaj slaví. 'Té trojka' jezdí už 55 let

Typická kulatá světla a červená barva - legendární tramvaj T3 slaví 55 let. Na konci listopadu roku 1962 poprvé vyjelo několik „té trojek“ z pražských vozoven Motol a Strašnice na pravidelnou linku číslo 4. Ta tehdy vedla od zlíchovského lihovaru do Hostivaře. Přestože provoz v počátku komplikovaly technické problémy, časem tahle tramvaj nahradila starší typy. A to nejen v tehdejším Československu.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tatra T3 evidenčního čísla 6938 v zastávce I. P. Pavlova v Praze | Foto: Honza Groh | Zdroj: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported

Prototyp T3 vyjel ze smíchovské továrny Tatra už v roce 1960. „To byla úplně první vyrobená T3, kde se projevily všechny tehdejší, docela zásadní inovace ve vozové skříni, kde vlastně výtvarník Kardaus navrhl špičkové tvary, ale konstruktéři to museli převést do reálu. Takže jim nezbylo než používat lamináty a různé nové technologie, v tom ta tramvaj byla ve své době určitě velice pokroková a na naše poměry revoluční,“ řekl Radiožurnálu archivář dopravního podniku hlavního města Prahy Robert Mara.

Přehrát

00:00 / 00:00

Typická kulatá světla a červená barva - legendární tramvaj T3 slaví 55 let

Masové rozšíření té trojek, ale setřelo specifika hromadné dopravy jednotlivých měst, jak vzpomíná vedoucí archivu dopravního podniku hlavního města Prahy Pavel Fojtík.

„Každé město mělo svoje typické, charakteristické vozy. Když k tomu přidáme, že i zastávkové sloupky, nebo oficiálně řečeno označníky, se podle normy musely v celé republice sjednotit, tak se to najednou vytratilo.“

Tramvaj ev. č. 6340, elektrický jednosměrný motorový osobní vůz T3, výrobce Vagónka Tatra Smíchov + ČKD, 1964, provozní stav z 80. let, vystaven od roku 2013 | Foto: ŠJů | Zdroj: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported

Tramvaje T3 ale nejezdily jen v Československu. Díky poptávce především ze zemí tehdejšího východního bloku, se od poloviny 60. let stále víc vozů vyváželo do zahraničí, dodává Mara.

„Největším provozovatelem T3 byl tehdejší Sovětský svaz, největším provozovatelem bylo hlavní město Moskva, kde jezdilo přes 2000 vozů. Dohromady T3 v různých modifikacích jezdily ve 47 městech. Kromě SSSR a NDR to byla ještě Jugoslávie. Nejzajímavější zakázka byla třeba pro egyptskou Káhiru,“ vysvětluje Mara.

„Té trojek“ se vyrobilo bezmála 14 tisíc kusů a díky tomu se v roce 1988 dostala do Guinessovy knihy rekordů jako nejpočetnější vyrobený typ tramvaje.

Společně s ní se tam zapsala i továrna ČKD Tatra Smíchov jako největší světový výrobce tramvají. Její výroba ale skončila na počátku 90. let a koncem století zmizela i továrna, kterou nahradilo obchodní centrum. Přesto však té trojky jezdí na řadě míst dodnes, i když ve značně modernizované podobě.

Jan Pastor Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme