Soukromé firmy jako Twitter privatizovaly veřejný prostor a my s tím zatím nic neuděláme, říká expert

Twitter pod vedením miliardáře Elona Muska přestal regulovat dezinformace související s covidem-19. Ještě dříve odblokoval účet Donaldu Trumpovi a mimo jiné zrušil bruselskou kancelář, která síti pomáhala s bojem proti dezinformacím. Vedou opatření, která Musk prosazuje, opravdu k důslednějšímu dodržování svobody slova?

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Společnost Twitter propouští zaměstnance

Twitter pod vedením miliardáře Elona Muska přestal regulovat dezinformace související s covidem-19 (ilustrační foto) | Zdroj: Fotobanka Profimedia

„Twitteru se podařilo v minulých letech vybudovat kompetenci bojovat s dezinformacemi a informačními operacemi nepřátelských režimů. Tato znalost se s Muskem z této firmy vytratila,“ hodnotí v Pro a proti odborník na informační technologie, algoritmy a dezinformace Josef Holý.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si celé Pro a proti. Debatují IT analytik a redaktor Deníku N Petr Koubský a odborník na informační technologie, algoritmy a dezinformace Josef Holý

Analytik a redaktor Deníku N Petr Koubský soudí, že se dění kolem Twitteru přeceňuje, především v Česku a Evropě. „Kdybych seděl v Americe, asi odpovím jinak, ale tady bych to jako problém neviděl. Nedělal bych také dramatické závěry, že něco je na věky změněno a nikdy to nebude jinak.“

„Musk zrušil celé týmy, které se zabývaly monitorováním a vyhodnocováním informačního prostoru i detekcí informačních operací. Nebavíme se o jednotlivcích, kteří napíšou na twitter dezinformaci, ale o řízení masivních informačních operací Číny, Íránu, Ruska a tak dále,“ dodává Holý.

„Dostáváme se k otázce, jestli sociální sítě mají být neutrální platformou, nebo jestli mají vést nějakou aktivní politiku.“

Petr Koubský

Novinář souhlasí, že boj s dezinformacemi Musk nebere příliš vážně. „Twitter se ale nadále řídí zákonnými omezeními, to nový majitel sítě slíbil. Jestli se mu to bude dařit dodržovat, je jiná věc. Ale regulovat sociální sítě nad rámec zákona je extrémně problematická záležitost.“

Koubský však věří, že podstatná část regulace obsahu na sociálních sítích je automatizována. „Většinu toho dnes dělají algoritmy, v uvozovkách umělá inteligence, takže větší část toho běží nebo může běžet dál.“

Expert odmítá, že by regulace online obsahu probíhala automaticky. „Týmy, které měl Twitter, byly analytické týmy, které sice používají umělou inteligenci, sběr dat a jejich vyhodnocování, ale na detekování nového druhu informační operace vedené ze strany Ruska nebo Číny prostě potřebujete analytickou sílu.“

Neutralita, nebo vlastní politika

„Dostáváme se k otázce, jestli sociální sítě mají být neutrální platformou, nebo jestli mají vést nějakou aktivní politiku. Oba pohledy jsou legitimní a Musk si jasně vybírá přístup neutrální platformy, což je i obchodně levnější. A s tím vždy někdo bude nespokojen, někomu to zase bude vyhovovat,“ vysvětluje komentátor.

„Nejde o politické cíle, ale o etické a hodnotové rámce, ve kterých síť operuje.“

Josef Holý

Nejde o politické cíle, ale o etické a hodnotové rámce, ve kterých síť operuje, připomíná odborník. „V okamžiku, kdy máte na sociální síti doporučování obsahu a nějaký moment filtrování, protože jejich algoritmy běžně doporučují obsah, tak to z podstaty věci nemůže být neutrální, protože tento algoritmus v sobě obsahuje určitá hodnotová a obchodní východiska, na kterých firma operuje.“

„Demokracie není stav, ale proces a musíme se neustále prát o její zachování, zlepšení, podobné je to s veřejným prostorem. Twitter je soukromá firma a my jako společnost máme problém, protože došlo v online světě k privatizaci veřejného prostoru ve prospěch soukromých firem a nemáme dostatečný hlas říct, jak chceme, aby tento veřejný prostor vypadal,“ shrnuje Josef Holý.

Novinář ale sociální sítě považuje za obdobu náměstí, na které může kdokoliv přijít a prezentovat tam své názory. „Je potřeba tam dodržovat nějaká minimální pravidla slušnosti, ale to je dáno zákonným rámcem. Jakmile to chceme udělat jinak, tak vyvstává otázka, kdo pravidla určuje a jak je může vymáhat,“ popisuje jeden z problémů regulace online prostoru Petr Koubský.

Poslechněte si celou diskusi v audiozáznamu na začátku článku. Moderuje Lukáš Matoška.

Lukáš Matoška, oci Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme