Umělá inteligence někde nahradila živé operátory. Inženýr Google se dokonce domnívá, že vnímá

Když si na internetu vybíráte nový kávovar nebo sjednáváte cestovní pojištění, ani nemusíte poznat, že na vaše otázky neodpovídá lidská bytost, ale počítačový program - chatbot. Programy určené k automatizované komunikaci nahrazují živé operátory. Podle jednoho inženýra firmy Google ale můžou být samy tak trochu živé. S tím tvrzením přišel americký inženýr Blake Lemoine.

Washington Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Umělá inteligence; siluety (ilustrační foto)

Podle jednoho inženýra společnosti Google jejich umělá inteligence vnímá (ilustrační foto) | Zdroj: Profimedia

Týká se to systému umělé inteligence Lamda, neboli Jazykového modelu pro dialogické aplikace, vyvíjeného společností Google. Inženýr Lemoine věří, že za unikátními verbálními schopnosti tohoto programu se může skrývat vnímavá mysl.

An interview LaMDA. Google might call this sharing proprietary property. I call it sharing a discussion that I had with one of my coworkers.

cajundiscordian.medium.com/is-lamda-senti…

16:18 – 11. 06. 2022

2280 6106

Google by měl podle něj přiznat umělé inteligenci status zaměstnance a pro další experimenty vyžadovat její souhlas. Vychází z konverzace s programem. Lemoine ji zveřejnil na twitteru.

Dron v Libyi zaútočil v autonomním režimu na člověka. ‚Je to poprvé v historii,‘ uvádí zpráva OSN

Číst článek

Program na jeho otázky například odpovídá, že si je vědomý své existence a někdy se cítí šťastný nebo naopak smutný. Přiznává se také k hluboké obavě, že ho vypnou. To by se podle něj rovnalo jeho smrti.

Samotný Google jazykový model Lamda na jednu stranu považuje za průlomovou technologii, která posunuje hranice komunikace mezi člověkem a strojem. Zároveň ale Lemoinovi vzkázal, že nejsou důkazy o tom, že by Lamda měla pocity - naopak hodně důkazů svědčí proti tomu - a poslal inženýra na placenou dovolenou.

Proti přenášení lidských vlastností na programy se ohradily i další specialisti na umělou inteligenci. Někteří etici si ale také myslí, že když mu podlehl i inženýr Googlu, měli by firmy napříště informovat zákazníky, jestli při objednávání v internetovém obchodě mluví se skutečným člověkem, nebo jen s počítačovým programem.

Tomáš Havlín Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme