Let na hořčici. Letadlo z USA do Austrálie mělo poprvé nádrž částečně naplněnou hořčičným olejem
Letecká společnost Qantas uskutečnila první let mezi Spojenými státy a Austrálií s palivem z hořčice. Boeing 787-9 měl při cestě z Los Angeles do Melbourne nádrže částečně naplněné olejem z jednoho druhu této brukvovité rostliny. Letecký dopravce se chlubí snížením emisí a plánuje hořčičné palivo používat ve větší míře.
Společnost zvolila právě hořčici, protože rostlina Brassica carinata neboli etiopská hořčice by mohla poskytovat stabilní přísun oleje.
Největší obojživelné letadlo na světě má za sebou první let. AG600 ve vzduchu vydrželo hodinu
Číst článek
Myšlenka používání biopaliv v letectví není nová. Letečtí dopravci s rostlinnými oleji experimentují už několik let. Například zmíněná firma Quantas už od roku 2012 používá na některých australských vnitrostátních letech mix leteckého paliva a použitého fritovacího oleje. Problém je ale v tom, že přísun takové suroviny v Austrálii není stabilní.
Qantas tvrdí, že při letu mezi LA a Melbourne se podařilo ušetřit sedm procent uhlíkových emisí v porovnání se standardním letem. Letadlo mělo v nádržích směs hořčičného paliva, které tvořilo deset procent objemu, a klasického leteckého benzinu.
Výroba stejného množství tohoto paliva ušetří prý až 80 procent emisí oproti produkci leteckého benzínu.
Airbus chce do tří let vyvinout letadlo s hybridním pohonem. Jeden motor bude na elektřinu
Číst článek
A vědci šlechtí i extrémně odolné příbuzné plodiny - například brukev stínovitou. „Potenciál téhle rostliny je v tom, že ji můžeme začít pěstovat na nových místech. Nejen že ji dostaneme zpět do střední Kanady, ale i do jižní Evropy, která se v posledních letech otepluje kvůli změnám klimatu. Pěstovat se dá i v Indii a Austrálii," citoval Radiožurnál profesorku Barbaru Ann Halkierovou z univerzity v Kodani.
Biopaliva ale čelí kritice kvůli tomu, že jejich výroba bere půdu jiným plodinám určeným na jídlo. Podle australského zemědělského experta Daniela Tana, kterého citoval Britský list Guardian, můžou ale zemědělci hořčici pěstovat mezi standardními cykly úrody. A slisovaný olej lze bez dalších úprav rovnou nalít do nádrží traktorů.
Zbytky slisovaných rostlin se navíc používají jako krmivo s vysokým podílem bílkovin pro hospodářská zvířata. Biopaliva v letectví nepoužívají jen Australané ale například i nizozemský dopravce KLM.