Češi vyvinuli virtuální brýle s nejostřejším obrazem. Mohou je využít automobilky i výrobci letadel

Brýle pro virtuální realitu mají čím dál lepší rozlišení. Častěji je proto využívají technologické firmy. S jejich pomocí se vyvíjejí letadla nebo auta a slouží i jako testovací simulátor pro dopravní piloty. Zatím „nejostřejší“ brýle na světě pocházejí z pražských Holešovic. Vypadají jako černá křišťálová cihla a mají v sobě dva displeje s ultra vysokým rozlišením 5K.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Virtuální brýle XTAL se ovládají pomocí tzv. hand trackingu a také prostřednictvím hlasových povelů. | Foto: VRgineers
Přehrát

00:00 / 00:00

Jak se ovládají české virtuální brýle?

Beru do rukou technologický zázrak a s rozpaky odkládám svoje dioptrické brýle. Přístroj si podle Marka Polčáka ze společnosti VRgineers budu moct doostřit přímo během používání.

Nasazuji si tedy brýle a ocitám se v interiéru auta. „Díváme se sice dovnitř, ale virtuální realita umožňuje také prostupovat objekty,“ upozorňuje mě Marek. „Můžeme se tedy libovolně přibližovat a prohlížet si detail dveří, plechu nebo dalších materiálů.“

Ovládání bez ovladače

V rukou nemám žádné ovladače, protože nové brýle společnosti VRgineers se ovládají pomocí takzvaného hand trackingu.

„Head set obsahuje kamery, které převádějí fyzické ruce do virtuálních modelů a díky tomu je možné docílit ve virtuálním prostředí interakce s vlastními prsty, dlaněmi nebo tím, že něco zmáčkneme,“ vysvětluje Marek Polčák.

Moje virtuální ruce jsou tvořené bílými kuličkami. Poslední články prstů jsou černé a ukazováčky žluté. Brýle jsou momentálně tedy nastavené tak, aby se ukazováčkem dalo něco zmáčknout.

„Navíc když například manažer hodnotí ve virtuální realitě podobu auta, potřebuje občas změnit nějakou drobnost – barvu nebo třeba typ kola. Pro tyto situace je v brýlích nastaveno rozpoznávání řeči,“ říká šéf společnosti a hned to ilustruje anglickým pokynem: Close doors. A dveře virtuálního auta se hned zavírají.

Virtuální realita, nebo skutečnost?

Možností, jak si vyhrát ve virtuální realitě, je spousta, a tak si takto hrají a přitom vyvíjejí nové modely například automobilky Škoda, BMW nebo Audi.

„Virtuální realitu využíváme skoro ve všech fázích vývoje. Třeba designéři takto zkoušejí, jak by vypadaly zvolené materiály ve skutečném světě. Dnes už je technologie virtuální reality na takové úrovni, že jí můžeme věřit,“ konstatuje Jan Pflueger z ingolstadtské automobilky.

Technologické firmy virtuální realitu neustále zdokonalují – chystají ohebné flexdispleje nebo ještě lepší rozlišení.

Třeba čínská společnost už má prototyp brýlí s rozlišením 16krát lepším, než je standardní Full HD. Vyvstává tedy otázka, za jak dlouho uvidíme virtuální realitu stejně kvalitně jako svět kolem nás.

Matěj Skalický, and Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme