FOTO: Železničním legendám zbývají týdny. 'Žabotlamy' budou sešrotovány, poslední zůstane v muzeu

Na českých kolejích, zejména v okolí Prahy, jezdí už přes 50 let a od cestujících si kvůli vzhledu vysloužily přezdívku „žabotlamy“, od železničářů zase „pantografy“. Teď už z legendární řady elektrických vlakových strojů 451 zbývá v provozu pouhá jediná souprava. Na trase mezi hlavním městem a Roztoky bude jezdit už jen zhruba do léta, poté zamíří do šrotu.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Legendární vlaky přezdívané žabotlamy mají před sebou poslední rok provozu | Foto: Radek Duchoň

„V současné chvíli v provozu zůstává poslední jednotka řady 451. I ta může být ale v době provozního ošetření a údržby nahrazena jinými vozidly. Termín ukončení provozu zatím není stanoven a její provoz bude ukončen podle aktuálního technického stavu vozidla. Například v případě nějaké větší závady,“ přibližuje pro iROZHLAS.cz podrobnosti o poslední soupravě Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah.

Dráhy podle něj předpokládají, že poslední „žabotlama“ bude v provozu ještě několik týdnů až měsíců. Její dlouholetá služba by pak měla skončit letos v létě. Ostatní zbývající soupravy už jsou z provozu vyřazeny a čeká je sešrotování.

Prohlédněte si vlakovou soupravu zblízka ve fotogalerii:

Staré vysloužilé soupravy postupně přenechávaly místo novým moderním vlakům. Příznivci železničních veteránů se ale nemusí strachovat, že by svůj oblíbený stroj už nikdy neměli možnost spatřit. „V Šumpeku je jako muzejní zachována jedna jednotka, je zde uschována před vlivy povětrnostních podmínek a před vandaly v krytém stání,“ připomíná Šťáhlavský.

První modré vlaky, které železničáři nazývají také „pantograf“, vyjely na tratě v roce 1964, konkrétně řada 451 (výroba do roku 1968) a řada 452 vyráběná do roku 1973. Celkem jich jezdilo v České republice a na Slovensku 62. Vlaky byly speciálně navrženy pro příměstský provoz, a mají proto nízké podlahy, které umožňují například lehký vjezd s kočárkem. Nyní už jsou vzhledem ke svému stáří za hranou životnosti.

Jan Kubelka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme