Všestranný vrtulník AS350, při jehož havárii zemřel Kellner. Používají ho hasiči, přistál i na Everestu

Airbus AS350 Écureuil (Veverka), při jehož havárii v aljašských horách zahynul 27. března nejbohatší Čech Petr Kellner, je lehký jednomotorový víceúčelový vrtulník s třílistým nosným a dvoulistým vyrovnávacím rotorem. Vyvinul jej francouzský letecký výrobce Aérospatiale, který se později stal součástí Eurocopter Group (od roku 2014 Airbus Helicopters, vrtulníková divize hlavního evropského leteckého koncernu).

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vrtulník společnosti Airbus AS350 | Zdroj: Airbus

Víceúčelové stroje řady AS350 se vyrábějí od roku 1975 a využívají se k přepravě lidí i materiálu v těžko dostupných terénech, vyhlídkovým letům a slouží i armádě či leteckým záchranným společnostem. V Evropě ovšem pro záchranku vzhledem k jednomotorové koncepci sloužit nemohou.

Při pádu vrtulníku na Aljašce zemřel miliardář Petr Kellner. Havárii nepřežilo celkem pět lidí

Číst článek

Jsou využívány například k hašení požárů, postřiku zemědělských plodin, filmování, průzkumu divoké zvěře či geologickému průzkumu.

Model AS350 se vyráběl v letech 1997 až 2012, poté byl nahrazen modernějším modelem H125. Dohromady bylo modelů řady AS350 a z nich odvozených variant dosud vyrobeno přes 6600 kusů a tyto stroje nalétaly přes 34 milionů letových hodin.

Maximální kapacita vrtulníku je šest cestujících a pilot. Pohání ho turbohřídelový motor Turbomeca Arriel, rozpětí rotoru je téměř 11 metrů, výška stroje je přes tři metry.

Cestovní rychlost činí 245 km/hod, dolet má 662 kilometrů. Maximální vzletová hmotnost může být až 2250 kilogramů. K jeho výhodám patří všestranná použitelnost i nízké provozní náklady.

Ve světě létá například ve službách francouzského četnictva, rakouské policie, využívají ho i letecké složky maďarských ozbrojených sil či vzdušné síly Ruské federace. V Česku tento typ vrtulníku podle leteckého rejstříku provozuje například letecká společnost DSA.

Dvě minuty nad Everestem

V roce 2005 vrtulník tohoto typu přistál jako první na vrcholu nejvyšší hory světa Mount Everestu, čímž vytvořil nový světový rekord v přistání a odletu ve vysokohorské poloze.

Vrtulník startoval z vojenské základny v nepálské Lukle a na vrcholu 8848 metrů vysokého Mount Everestu zůstal asi dvě minuty. V květnu 2013 byl použit při záchranné operaci na čtvrté nejvyšší hoře světa Lhoce.

Luxusní ráj pro snowboardisty a dobrodruhy. V resortu na Aljašce byl Kellner častým hostem

Číst článek

Ve světě byla dosud zaznamenána více než desítka tragických nehod vrtulníků AS350. V roce 2007 zemřel při havárii vrtulníku AS350, který sám pilotoval, britský automobilový závodník Collin McRae.

V březnu 2018 se Eurocopter AS350 zřítil v New Yorku do řeky East River, z šestičlenné posádky zahynulo pět lidí, zachránit se podařilo jen pilotovi. Podobné neštěstí se stalo v New Yorku v roce 2009, kdy se vyhlídkový vrtulník AS350 srazil s malým soukromým letadlem nad řekou Hudson.

Tehdy zemřelo devět lidí, včetně skupiny italských turistů. Pět lidí zahynulo v červenci 2011 při havárii vrtulníku AS350 v horách na západě Norska. Na palubě stroje byli čtyři pasažéři a pilot. Letos v březnu v útrobách tohoto stroje zahynul francouzský byznysmen Olivier Dassault.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme