Z práškovacího čmeláka bojovým letounem. Jediný prototyp mají v muzeu na Uherskohradišťsku

Takzvaný „čmelák“ je snad nejznámější práškovací letadlo. I když se to při pohledu na malého žlutého sympaťáka nezdá, v osmdesátých letech měl být i vojenskou hrozbou. Jediný prototyp bojového letounu vyrobeného ze „čmeláka"v sobotu ukázalo tisícovkám lidí Letecké muzeum v Kunovicích na Uherskohradišťsku. Typ Turbo Military vyrobil před více než třemi desítkami let otrokovický Moravan na žádost tehdejší Německé demokratické republiky. Z projektu tehdy ale nakonec sešlo.

Kunovice Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vojenský turbočmelák na ploše kunovického aeroklubu sklízí obdiv tisíců návštěvníků.

Letečtí nadšenci si mysleli, že už neexistuje. Loni ho náhodně objevili u sběratele v Maďarsku. Vlastně bylo k nepoznání. Na obnově se podílela odborná firma.

Přehrát

00:00 / 00:00

Letecké muzeum v Kunovicích na Uherskohradišťsku v sobotu představilo světový unikát, práškovací letadlo čmelák předělané na bojový letoun

„Firma měla za úkol trup odstrojit, nastříkat znovu základem a opět potáhnout plátnem plus nastříkání kamufláže,“ popisuje Josef Haichel, jeden z leteckých nadšenců, který se poslední dva týdny podílel na kompletaci světového unikátu.

Turbočmeláka si přišel prohlédnout také jeho otec, šéfkonstruktér Lubomír Hubený: „Je to hezká vzpomínka, která se zase zhmotnila.“

Místo prášku rakety a pumy

Psal se rok 1985. Lubomír Hubený dostal zadání udělat ze žlutého mírumilovného práškovacího letadla bojového tygra vybaveného zbraněmi a nastříkaného klasickou vojenskou kamufláží.

„Bylo to takové kuriózní, samozřejmě, protože, kdo by si pomyslel, že tam budou pověšené pumy, kulomety, raketice nebo tak. Byla to pro nás taková španělská vesnice, a já to říkám pořád. My jsme neznali vojenské předpisy a vojáci neznali zase ty civilní. V té době ta komunikace nebyla žádná mezi armádou a civilem,“ vzpomíná pro Radiožurnál Hubený.

Bojový čmelák mohl nést pod křídly dvě až čtvrt tuny vážící pumy. „Tam se ve výrobě udělala zesílená křídla, ty nosníky se musely dimenzovat lépe,“ vysvětluje.

Shození zkušebních pum

Prototyp bylo nutné důkladně prověřit a vyzkoušet, a to včetně shazování pum. „Asi šest pum se shodilo celkem... Cvičných,“ vzpomíná Hubený.

Čmelák Turbo military měl nést bojovou techniku nebo munici pouze pod křídly. Šéfkonstruktér Lubomír Hubený ale plánoval docela pestrou variabilitu. „Sem bylo možné pověsit pumu, až 250 kilogramů, nebo přídavnou nádrž. A nebo v další etapě kulometný kontejner se třemi kulomety“ ukazuje Radiožurnálu šéfkonstruktér.

Opravenému vojenskému čmelákovi momentálně přece jen něco zásadního chybí. Právě zmiňované nosníky pum nebo jiné munice.

Šéf kunovického Leteckého muzea Martin Hrabec se pokusí v příštích měsících o nápravu: „Sháníme zatím celkem neúspěšně ty závěsníky a mezikusy mezi křídlo a závěsník, do budoucna to tam určitě dáme. Otázka je, zda to budeme muset třeba i vyrobit, takže sháníme i výkresovou dokumentaci.“

Světově unikátní prototyp bojového čmeláka se už v příštích dnech stane součástí stálé expozice kunovického leteckého muzea.

Ukázka „práškovacího čmeláka“:

Pavel Sedláček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme