Tragédie jako v afghánském tunelu by se dnes v Česku nestala, říká technolog

Pravděpodobně 176 lidí zemřelo přesně před 30 lety při dopravní nehodě, která se stala v Afghánistánu v tunelu Salang. Jde o zřejmě nejtragičtější nehodu v historii silničních tunelů. V České republice by se díky sofistikovanému zabezpečení nic podobného stát nemělo.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jižní konec tunelu Salang. Uvnitř stojí stovky aut, která tunel zamořují zplodinami. Na průjezd směrem na sever se v ideálním případě čeká několik hodin.

Jižní konec tunelu Salang. Uvnitř stojí stovky aut, která tunel zamořují zplodinami. Na průjezd směrem na sever se v ideálním případě čeká několik hodin. | Foto: Khalil Baalbaki | Zdroj: Český rozhlas

Dva kilometry a sedm set metrů. Tak dlouhý je tunel Salang v pohoří Hindukúš v Afghánistánu. Když ho v roce 1964 otevřeli, byl nejdelší na světě. Dnes už najdeme po světě řadu mnohem delších tunelů. Ale Salang se do historie zapsal jiným, bohužel velmi smutným prvenstvím.

3. listopadu 1982 projížděl tunelem, který spojuje Kábul se severem Afghánistánu, konvoj sovětské armády. Podle některých informací se tam srazila vojenská auta a lidé stojící v koloně se udusili zplodinami z motorů. Objevují se ale i zprávy, že vozidla začala hořet a některé prameny hovoří o útoku rebelů.

Přehrát

00:00 / 00:00

O tragédii v tunelu Salang i bezpečnosti dnešních tunelů informoval redaktor Martin Karlík

Na Youtube je možné najít řadu videí se záběry z průjezdu tunelem v současné době. Rozbitá silnice a nedostatečné osvětlení jsou dnešní realitou. Nedávno tam projížděl i český cestovatel Aleš Gill.

Své zážitky popsal v časopisu Koktejl, kde píše o hustých oblacích kouře kvůli chybějící ventilaci a jízdě dvou aut vedle sebe v jednom pruhu, takže hrozí nehoda nebo vypuknutí požáru.

„V takovém případě se spustí automaticky požární sekvence. Zavře se vjezd tunelu, spustí se požární ventilace. Když dispečer ví o tom, že se jedná o planý poplach, tak to může zastavit dřív, než se tato sekvence spustí,“ říká už na dispečinku pražských městských tunelů Karel Jeništa

Dispečeři mohou vstoupit do rádiového vysílání

Hlavní technolog na úseku tunelů u Technické správy komunikací popisuje postup při požáru například v tunelu Mrázovka:

„Spustí se požární vzduchotechnika do požární sekvence. To zjednodušeně znamená maximální míru odsávání vzduchu z tunelu, aby se zplodiny dostávaly co nejdřív pryč. A navíc se rozsvítí osvětlení tunelů na maximální výkon.“

Na vjezdu do tunelu skočí červená, naopak na křižovatce za výjezdem zůstane svítit zelená, aby se auta rychle dostala ze zamořeného tunelu. Instrukce jak se chovat, se řidiči dozví také z rádia.

Tunely jsou pokryté stanicí Radiožurnálu, do jeho vysílání mohou dispečinky tunelů vstoupit.
Pokud ale v tunelu hoří, je nutné se co nejdřív dostat do druhého tubusu nebo ven. Takzvané SOS skříně s nouzovými telefony ve stěnách jako úkryt před jedovatými zplodinami neslouží.

Martin Karlík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme