Vědci vyvinuli nový lék zlepšující paměť. Může být nadějí pro pacienty s Alzheimerovou chorobou

Mezinárodní tým vědců zaštítěný univerzitou v Mezinárodní tým vědců zaštítěný univerzitou v Glasgow dosáhl průlomového objevu. Vědcům se podařilo vyvinout prototyp léku, který eliminuje ztrátu paměti. Nový lék by mohl výrazně zlepšit život pacientů s Alzheimerovou chorobou a v budoucnosti vést k dalším inovacím v léčbě této nemoci. Lék se připravuje deset let, jeho účinky teď vědci představili v prestižním vědeckém časopise Cell.

Ženy v důchodovém věku

Následné preklinické studie potvrdily hypotézu, že nově navržené molekuly jsou optimální pro zlepšení paměti. | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

Nový lék působí tak, že v mozku tvoří nové molekuly. Ty poté selektivně cílí na protein zvaný muskarinový acetylcholinový receptor, známý taky jako receptor M1. Tento receptor je důležitý pro paměť a poznávání.

Poslechněte si všechny čtvrteční novinky ze světa vědy a výzkumu

„Využili jsme molekulární principy k navržení nového léku. Nejdřív jsme lék testovali na zvířatech. Poté jsme ho otestovali na dobrovolnících, abychom dokázali, že lék vyvíjí aktivitu v centrech mozku důležitých pro léčení ztráty paměti,“ popisuje jeden z autorů studie Andrew Tobin z univerzity v Glasgow.

Objev je významný proto, že v současnosti nejsou žádné léky, které by zastavily, nebo zpomalily Alzheimerovu chorobu. Existují sice léky, které obnovují ztrátu paměti a zlepšují kognitivní funkce. Problém ale je, že nejsou často moc efektivní a je s nimi spojeno spoustu vedlejších účinků, které můžou nakonec omezit jejich účinnost v klinické praxi.

V tom se ale liší nový lék vyvinutý pod univerzitou v Glasgow. Podle vědců, kteří na výzkumu spolupracovali s přední biotechnologickou společností Sosei Heptares, jsou totiž vedlejší účinky nového medikamentu minimální.

Lék ale nebude dostupný dříve než za několik let. Vědci ho chtějí dále vyvíjet a zkoumat. Na podobném principu by totiž mohly vzniknout i další léky, které by mohly třeba docílit i toho, že by postup Alzheimerovy nemoci zpomalily, nebo dokonce zastavily.

V souhrnu Vědy Plus uslyšíte také o tom, že stromy výrazně přispívají k ochlazení ploch v evropských městech během veder. A že obézním pacientům by jednou mohl s hubnutím pomoci nový typ zákroku – takzvaná embolizace neboli uzávěr jedné z gastrických tepen, které vedou k žaludku.

Marcel Faltys, Renata Kropáčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít