I bakterie mají nepřátele. Proti virům se brání tak, že samy sebe uspí, aby nešířily nákazu

Bakterie se dokážou účinně bránit proti napadení viry. Potvrdili to odborníci z univerzity ve švédském Lundu. Vyrábějí vlastní toxiny a dokážou utlumit činnost vlastních genů. Článek o tom vyšel v časopise PNAS.

Laboratoř Lund Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Bakteriofág

Bakteriofág | Zdroj: Profimedia

Bakterie vnímáme nejčastěji jako patogeny, které způsobují nemoci, ale i ony mají své nepřátele - bakteriofágy.

„Vyvinul se u nich způsob, jak se bránit,“ uvozuje studii strukturní biolog Václav Veverka. Bakterie vytvoří proti konkrétnímu viru toxiny, a pak uspí sebe sama – utlumí činnost vlastních genů.

„Dělají to hlavně proto, aby nenakazily jiné bakterie z kolonie,“ poznamenává v pořadu Laboratoř.

Řecká bohyně

Unikátní způsob obrany před virovou infekcí vědci pojmenovali Panacea, podle bohyně z řeckých bájí, která dokázala vyléčit každou bolest.

„Různá obranná řešení zvládne odblokovat jediná bílkovina,“ zdůrazňuje hlavní přínos studie imunolog Jan Černý. Působení této látky přirovnává v nadsázce k univerzálnímu princi, který dokáže probudit různé Šípkové Růženky, v tomto případě bakterie.

„Líbí se mi systém, který si bakterie vyvinuly na rozpoznávání a neutralizaci toxinů,“ oceňuje Veverka. Evolučně měly bakterie na vývoj strategie proti virům dost času, totéž ale platí i pro viry.

„Nikdo nečekal, že se tam objeví velmi zajímavá proteinová chemie,“ dodává ve vysílání Českého rozhlasu Plus Černý. Předpokládá její uplatnění v řadě aplikací - třeba jako alternativy protilátek.

Náhrada antibiotik

Od znalosti obrany bakterií proti virům si autoři studie slibují cestu k případné budoucí léčbě bakteriálních infekcí.

„Když nezabírají antibiotika, můžeme se pokusit použít přirozené nepřátele bakterií - bakteriofágy,“ vysvětluje Veverka.

Pro úspěch vědců v této záležitosti bude klíčové využít právě zmíněnou Panaceu - protein, který dokáže probouzet buňky a rychle vypínat různé toxiny.

Poslechněte si celou Laboratoř o obraně bakterií proti virům, významu značek na DNA a možnosti ovládat lidské buňky ultrazvukem. Debatují imunolog Jan Černý, strukturní biolog Václav Veverka a herečka Kristýna Frejová.

Martina Mašková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít