Vědci spouští studii o covid-19. Průzkum ve 110 zemích má zjistit, jak nemoc ovlivnila pohodu lidí

Vědci spouští mezinárodní studii o covid-19, zapojí se 110 zemí ze šesti kontinentů včetně odborníků z tuzemského Národního ústavu duševního zdraví. Průzkum, kterého se bude účastnit přes 100 000 lidí, bude hodnotit, jak je od propuknutí pandemie nového koronaviru ovlivněna jejich duševní a tělesná pohoda.

Klecany (u Prahy) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Koronavirus SARS-CoV-2 způsobující nemoc COVID-19 pod elektronovým mikroskopem na snímku z 13. února 2020 v r	NIAID Rocky Mountain Laboratories (RML) v USA.

Vědci spouští mezinárodní studii o covid-19, zapojí se 110 zemí ze šesti kontinentů včetně odborníků z tuzemského Národního ústavu duševního zdraví (ilustrační foto) | Foto: NIAID Rocky Mountain Laboratories (RML), U.S. NIH | Zdroj: Wikimedia Commons (Public domain)

Cílem studie je rozpoznat rizika fyzických či psychických zdravotních potíží během pandemie. Mimo jiné to může pomoci s přípravou na případné další budoucí pandemie, informoval ve středu v tiskové zprávě mluvčí Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) Jan Červenka.

Dezinfekce celých pláží nemá žádný smysl a navíc k ní dochází přirozeně

Průzkum bude anonymní a zaměří se na běžnou populaci a zdravotnické pracovníky. „Do projektu je zapojeno téměř 200 výzkumníků a byl schválen několika národními a mezinárodními odbornými organizacemi,“ uvedla Denisa Manková, která vede výzkumný tým v NUDZ.

Zapojení lidé budou vědcům sdělovat demografické údaje, informace o profesi, fyzickém a duševním zdraví a chování i další faktory. Jedním z cílů je též identifikace rizikových a naopak protektivních faktorů.

Výzkum je naplánovaný na tři etapy. První již začala, další bude za půl roku a poslední se uskuteční rok po skončení pandemie. Dobrovolníci se mohou zapojit prostřednictvím webu coh-fit.com. Zúčastnit se mohou dospělí, adolescenti i děti ve věku šest až 13 let.

„Nedospělí participanti potřebují souhlas zákonného zástupce, dotazník je plně v češtině,“ dodala Manková. Dosud vyplnilo dotazník více než 40 000 respondentů z celého světa. První výsledky vědci očekávají zhruba za půl roku.