Spánek potřebují i jednoduché organismy jako třeba medúzy. Vědci nyní hledají společné rysy s lidmi

Spánek potřebují podle vědců nejen lidé a takzvaní vyšší živočichové, ale i mnohem jednodušší tvorové žijící v mořích. Zvláštní vydání vědeckého časopisu Science se zaměřilo na otázku, co to je spánek. Vědci se totiž dosud neshodnou na tom, jak zní přesná odpověď.

Washington Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

I třeba medúzám pomáhá při pohybu podtlak a sání vody (ilustrační foto)

I jednoduché organismy, jako medúzy potřebují podle vědců spánek | Foto: Julian Andres Henao | Zdroj: Pixabay | CC0 1.0

„Vědecká obec se pře, jestli žahavci a nezmaři a další jednoduší živočichové opravdu spí,“ vysvětluje Liz Pennisiová v časopisu Science. Podle ní se stále více odborníků kloní k názoru, že něco podobného spánku prožívají všichni živočichové.

XMAN vznikl souhrou štěstí a náhod, popisuje vědec Cígler objev, který by mohl změnit medicínu

Podle jejich názoru je „spánek“ stav, kdy organismus utlumí veškerou svou aktivitu, přestane reagovat na některé podněty zvnějšku nebo na ně reaguje se zpožděním, jako kdyby se pozvolna probouzel.

Vědci například poznají, že medúza spí podle toho, že pomaleji hýbe chapadly nebo pomaleji reaguje na rušivé podněty. Vědci to zjistili pokusem, kdy medúze kořenoústce v akváriu rychle uhnuli falešným dnem a sledovali rychlost reakce.

Nejasná je i otázka, k čemu všemu spánek slouží. Například u lidí víme, že spánek a odpočinek je životně důležité pro mozek.

Ale proč potřebují odpočívat i medúzovci, kteří nemají mozek, nebo vločkovci, kteří nemají ani nervové buňky?

Skotské ovce z odlehlého ostrova produkují méně metanu. Živí se totiž mořskými řasami

Vědci mají pro tuto otázku více vysvětlení. Pennisiová pro Science vysvětluje, že je možné, že se buňky těchto jednoduchých živočichů ve spánku zbavují odpadních látek, které se v nich za den nahromadily, nebo se může opravovat DNA, reorganizovat buňky a může docházet k omlazování organismu.

Tím, že porozumí tomu, jaké geny a molekuly spánek řídí, vědci doufají, že najdou univerzální podstatu spánku. Něco společného jak pro lidi, tak pro medúzy.

Martin Srb Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít