Mořský pták s dinosauřími čelistmi. Američtí paleontologové našli čtyři nové fosilie

Mořský pták, který žil před 85 miliony let v oblasti teplého a mělkého moře, jež kdysi rozdělovalo severoamerický kontinent, se podle vědců vyznačoval překvapující směsicí znaků dinosaurů a moderních ptáků. Odborníci informovali o nálezu čtyř nových fosilií ichthyornise, který měl jak zobák, tak zuby a který žil podobným stylem jako dnešní racci.

Washington Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ichthyornis byl velikosti rybáka s rozpětím křídel asi 60 centimetrů. Živil se pravděpodobně rybami a měkkýši. | Foto: Michael Hanson/Bhart-Anjan S. Bhullar | Zdroj: Reuters

První kosterní pozůstatky tohoto živočicha se našly už v 70. letech 19. století, ty nové pocházejí z Kansasu a Alabamy a patří k nim dobře zachovaná lebka. Pomohla odborníkům rozšířit znalosti o ichthyornisech.

Člověk žil v Americe už před 130 tisíci lety, naznačují paleontologické nálezy. Část vědců ale nesouhlasí

Velké ptačí oči a rozšířený mozek

Vyvinuli se z malých opeřených dinosaurů. Na rozdíl od už dříve známých archaeopteryxů, kteří žili před 150 miliony let, byli ichthyornisové dobří letci. Tvar těla se zjednodušil a přizpůsobil k letu, jako je tomu u moderních druhů ptactva, uvedl podle agentury Reuters paleontolog Bhart-Anjan Bhullar z Yaleovy univerzity.

„Přes modernější tvar těla a křídel si zachoval téměř stejný stav zubů jako dinosauři, měl silný skus a silné dinosauří čelisti. Svět ale vnímal jako pták, měl velké ptačí oči a rozšířený mozek,“ řekl Bhullar.

I když zobáky měli i starší primitivní ptáci, například confuciusornis, který žil před 125 miliony let, ichthyornis byl první, jehož zobák byl vybaven špičkou, jež umožňovala uchopit, zobat a manipulovat.

„Udržet kluzkou vodní kořist pomáhaly zřejmě ostré zuby a zobák a čelisti asi umožnily zručně manipulovat s věcmi, jak to dokážou moderní ptáci. A taky si mohl urovnávat peří,“ domnívá se paleontolog Daniel Field z Bathské univerzity.

Ichthyornis byl velikosti rybáka s rozpětím křídel asi 60 centimetrů. Živil se pravděpodobně rybami a měkkýši. Ptáci, kteří měli zuby, vyhynuli spolu s dinosaury a dalšími druhy po dopadu asteroidu před 66 miliony lety, píše Reuters.

Charles Darwin využil poznatků z nalezených fosilií ichthyornise a hesperornise, ptáka z období křídy, který měl zuby a uměl se potápět, k podpoře své evoluční teorie.

Ichthyornis je příkladem toho, jak je evoluce složitá a zároveň elegantní, tolerantní k individuálním a zároveň masivním, celistvým změnám, řekl Bhullar. Nové poznatky o ichthyornisech byly zveřejněny v odborném časopise Nature.