Svalnatější muži a méně vzdělané mladé matky. Jaké evoluční změny dělí pohlaví?

Vědecký tým, jehož součástí byli odborníci ze Spojených států, Austrálie a Švýcarska, zjistil, že muži a ženy čelí v průběhu časů rozdílným evolučním změnám. Informuje o tom server Medical Express.

Washington - Canberra - Bern Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

"Autoři výzkumu zjistili, že několik rozdílností mezi muži a ženami v rámci evoluce skutečně vyčnívá." | Zdroj: Fotobanka Profimedia

V článku publikovaném ve vědeckém časopise Proceedings of the National Academy of Sciences vědecká skupina popsala výsledky rozboru dat získaných z britské genetické databáze Biobank. Ta dříve vznikla v rámci dlouhodobé studie prováděné vědci ve Velké Británii, která se týká genetiky a faktorů životního prostředí a jejich příspěvku k rozvoji některých nemocí.

45 a víc

Cílem nového bádání bylo zjistit, kde se na zmíněných vzorcích projevil vliv evoluce a kde nikoliv. Lidstvo se vyvíjí stále, ale vědci si kladou otázku, jakým změnám podléhá a zda jsou tyto změny pozitivní nebo negativní.

Turecké školy se víc zaměří na náboženství. Evoluce je kontroverzní a komplikovaná

Autoři studie se zaměřili na lidi, kterým bylo 45 let a víc, aby lépe pochopili, které vlastnosti evoluce zvýhodňuje. Nejčastěji je takové zvýhodnění dáno tím, že vede k úspěšné reprodukci a tím i k přenosu uvedených vlastností do dalších generací. Autoři výzkumu zjistili, že několik rozdílností mezi muži a ženami v rámci evoluce skutečně vyčnívá – patří k nim třeba vyšší BMI neboli index tělesné hmotnosti u mužské populace.

Vědci to interpretují tak, že muži jsou svalnatější a urostlejší kvůli dlouhodobým preferencím žen při výběru partnera. U ženské populace vědci zase zjistili evoluční výhodu u těch, které počaly v mladším věku. A to souvisí s dalším zjištěním – právě ty ženy, které byly matkami v mladším věku, dosahovaly také nižšího vzdělání oproti těm, které měly děti později, nebo nerodily vůbec, dočteme se v článku na serveru Medical Express.

Změna až po generacích

Autoři zmíněné vědecké studie se také zajímali o to, kolik ti lidé, jejichž genetická data měli k dispozici, vážili u porodu. Zjistili, že porodní váha u děvčátek už prakticky nehraje žádnou evoluční roli. Vysvětlují to tím, že moderní medicína dokáže zachránit život i dětem s velkou nebo naopak velmi malou porodní váhou. Takové děti také už mnohdy následně nemají vážné zdravotní problémy, které by jim později bránily v reprodukci.

Vědci si také všimli toho, že všechny vlastnosti u lidí, které podléhají evoluci, se neprojevují nijak výrazně. Znamená to, že jejich změna je patrná až poté, co se vystřídá mnoho generací.

Jak v odborném článku autoři této vědecké práce dál poznamenávají, i toto je důsledek vlivu moderní medicíny a také ukázka velké společenské změny, kterou procházíme. Muži, kteří jsou menší postavy nebo slabšího vzrůstu, totiž už dnes mají téměř stejnou reprodukční úspěšnost, jako vysocí a svalnatí muži, které ženy tradičně favorizovaly, dočteme se na stránkách serveru Medical Express.

Text vznikl pro pořad Svět ve 20 minutách Českého rozhlasu Plus.

Martina Mašková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít