Pandemie zaskočila i meteorology. Kvůli letadlům na zemi si musejí vystačit jen s radiosondami

Letadla na obloze provedou podle Světové meteorologické organizace každý den až 800 tisíc měření, která pomáhají při předpovědích počasí. Kvůli pandemii koronaviru ale aerolinky nechávají své letouny na zemi, a meteorologové si tak ve vzduchu musejí vystačit jen s radiosondami. Třikrát denně je do vzduchu vypouští i Český hydrometeorologický ústav na pražské Libuši.

EXPERIMENT Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vedoucí aerologického oddělení ČHMÚ Martin Motl spolu s kolegou připevňuje radiosondu k meteorologickému balonu. Ten měří v průměru zhruba metr a půl a je z více než 99 procent naplněný vodíkem, aby byl co nejlehčí. Sonda je schovaná v polystyrenovém obalu o velikosti starého telefonu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si celý Magazín Experiment ze 23. května 2020

Balon ji vynese do stratosféry, tedy do výšky asi 30 až 35 kilometrů. „Stoupá rychlostí asi pět až šest metrů za sekundu – právě proto, aby poměrně rychle zvládl dosáhnout výšek, které potřebujeme změřit,“ vysvětluje Radiožurnálu. „Do 30 kilometrů vystoupá zhruba za 80 až 90 minut. Pak praskne a sonda padá zpátky na zem.“

Balon místo letadla

Jednorázové sondy vypouštějí na Libuši třikrát za den. Měří teplotu, vlhkost vzduchu nebo směr a rychlost větru, a díky tomu meteorologové vypočítají i tlak vzduchu. Sondy jsou velkými pomocníky při sestavování předpovědí počasí, zvlášť v době, kdy na obloze ubylo letadel.

„Během března, kdy nastal poměrně rychle útlum, tak jsme přišli o 80 až 85 procent měření,“ upřesňuje Radmila Brožková, která v ČHMÚ pracuje jako vedoucí oddělení numerických předpovědí počasí.

„To letadlo má ‚v nose‘ přístroje, které používá pro měření rychlosti proudění, plus tam má čidlo na teplotu. A v poslední době se používají také čidla vlhkostní. Když letadlo vystartuje, tak než dosáhne letové hladiny, měří nám krásně profil atmosféry.“

Improvizace v čase pandemie

Evropské centrum pro střednědobé předpovědi počasí odhaduje, že bez letadel jsou modely až o 15 procent méně přesné. Nabízí se proto otázka, jestli je nemohou dočasně nahradit právě radiosondy na vodíkových balonech.

„Tahle diskuse proběhla na úrovni sdružení národních meteorologických služeb Evropy (EUMETNET). Situace v Evropě vypadá tak, že některé sondážní stanice měřily ještě méně často než ČHMÚ, například Portugalsko,“ vysvětluje Brožková.

Česko dál trápí sucho. Zatímco v horních vrstvách půdy prakticky není, hlouběji zůstává situace vážná

Číst článek

„A tak se dohodlo, že v rámci částečné kompenzace bude lépe, když tyto velmi řídce měřící stanice začnou měřit alespoň dvakrát za den.“

„Kromě toho teď došlo k dohodě na úrovni evropských zemí, že jsme začali zapracovávat data, která jsou získávána pomocí autorit řízení letového provozu, a to z více evropských zemí. Samozřejmě že to nenahradí množství měření, o které jsme přišli, ale je to aspoň něco,“ uzavírá meteoroložka.

Za normálních okolností pomáhá s předpovědí počasí po celém světě přes 40 aerolinek. Návrat jejich letadel na oblohu tak kromě turistů a obchodních cestujících vyhlíží i metrologové, včetně těch českých.

Matěj Skalický, and Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme