Problém je v oku. Dyslexii způsobuje tvar Maxwellovy skvrny, zjistili francouzští vědci

Francouzští vědci objevili možnou příčinu dyslexie. Za poškození mozku, které způsobuje poruchy čtení, psaní a vyslovování údajně může anomálie skrytá v malých buňkách lidského oka. Tento objev by údajně mohl pomoct při léčbě nemoci.

Rennes Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Oči (ilustrační foto)

Oči (ilustrační foto) | Zdroj: Fotobanka Pixabay

„Rozdíl mezi zdravým a nemocným člověkem se projevuje různým tvarem takzvané Maxwellovy skvrny. Lidé, kteří trpí dyslexií, mají oči, které se sobě navzájem velmi podobají. Kvůli tomu se občas stírají rozdíly mezi dvěma podobnými obrazy,“ vysvětlil serveru Ouest-France Albert Foch, jeden z vědců z univerzity ve francouzském Rennes.

Foch tento problém popisoval na příkladu dvou písmen - tiskacího „b" a „d". K problému dochází při přijímání informací.

Život možná vznikl ještě dříve, než se předpokládalo. Japonští vědci to dokládají stopou grafitu

U dyslektika funguje víc takzvaný zrcadlový efekt - tedy, že písmeno „b" se při převodu do druhé hemisféry přemění na tiskací „d". Zdravý člověk podle francouzského vědce tento efekt umí lépe potlačit.

Podle Focha výzkum jde využít pro rychlejší odhalení nemoci. „Možná by nám to mohlo poskytnout metodu, jak diagnostikovat dyslexii. A to jak u malých dětí, tak u dospělých. Navíc to vyšetření je poměrně jednoduché," citoval francouzského výzkumníka Radiožurnál.

K objevu vědci došli výzkumem v praxi. Zkoumali totiž oči, konkrétně tedy Maxwellovy skvrny, 30 dyslektiků a 30 zdravých lidí. Výsledky pak popsali ve vědeckém časopisu Proceedings of the Royal Society B.

Zázraky medicíny: podívejte se, jak lékaři zachraňují člověka po pádu do kolejiště

Britští vědci označili výsledky francouzského výzkumu za „vzrušující a velmi zajímavé". Především tedy propojení dyslexie s vadou v očích. Tak výzkum pro britskou BBC popisoval například profesor a neurochirurg na univerzitě v Oxfordu John Stein.

Zároveň ale zdůraznil, že výzkum francouzských vědců neuvádí, proč se tyto anomálie v lidských očích objevují. Taky řekl, že ne všichni lidé, kteří mají dyslexii, musí mít stejnou poruchu.

Podle britské BBC má dyslexii zhruba deset procent celosvětové populace. Nemoc je prý obvykle dědičná, ale důležitou roli hrají i vnější podmínky.

Martin Balucha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít