Mikroskopický organismus nalezený na Sibiři přežil zmrzlý 24 000 let. Nacházel se ve stavu kryptobiózy

Mikroskopický mnohobuněčný organismus nalezený na Sibiři se probral k životu, a to po 24 000 letech, které strávil zmražený v tamní řece. Podle serveru BBC to uvádí nová studie zveřejněná v časopise Current Biology. Vědci si dosud mysleli, že podobné organismy dokážou v zamrzlém stavu strávit kolem deseti let, nyní se však domnívají, že je jejich schopnost přežít v podstatě neomezená.

Moskva Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vědci objevili organismus z třídy pijavenek v ruské Arktidě, kde se po tisíciletí nacházel ve stavu takzvané kryptobiózy, tedy stavu, jímž některé jednodušší organismy reagují na nepříznivé životní podmínky.

Vědci našli podmořský život v místech, kde je 120 stupňů Celsia. Bakterie a prvoci se tam pomalu množí

Vědci jej rozmrazili, načež se organismus nepohlavně rozmnožil. Radiokarbonovou metodou datování pak určili, že je starý mezi 23 960 a 24 485 lety, uvádí nová studie zveřejněná v časopise Current Biology.

„Odnášíme si z toho zjištění, že mnohobuněčné organismy mohou být zmraženy a uchovány tisíce let a pak se zase vrátí k životu – což je sen řady spisovatelů,“ řekl ruský vědec Stas Malavin. Dodal přitom, že vědci musí ještě důkladněji prozkoumat, jak se organismu taková věc podařila.

Organismy z třídy pijavenek jsou známy svou vysokou odolností. Podle listu The New York Times jsou jedny z mála zvířat odolných vůči radioaktivitě a vydrží i nedostatek kyslíku, potravy i roky bez vody.

Podobnou schopnost ožít po tisíci letech zamrazení podle BBC v minulosti prokázaly i další mnohobuněčné organismy i některé květiny.