Nový objev pomůže v boji s patogeny. Umožní třeba vývoj nových látek proti tuberkulóze

Čeští vědci se podíleli na objevení mechanismu, který bakteriím umožňuje udržet klíčový tok genetické informace z DNA do RNA. Otevřeli tak nové možnosti vývoje látek proti závažným patogenům, třeba původcům tuberkulózy. Za Akademii věd ČR (AV) o výzkumu informovala Markéta Růžičková v páteční tiskové zprávě. Objev je výsledkem spolupráce vědců z Mikrobiologického ústavu a Biotechnologického ústavu AV s francouzskou laboratoří EMBL.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Detail mikroskopu

Mechanismus přenosu informací z DNA do RNA vědci objevili u mykobakterií, které způsobují tuberkulózu a další vážné nemoci | Foto: Konstantin Kolosov | Zdroj: Pixabay

Studii o objevu publikoval prestižní časopis Nature Communications. Podle odborníků je plynulý tok genetické informace z DNA do RNA a dále k proteinům nezbytný pro život. Takzvaná RNA polymeráza je enzym nepostradatelný pro start tohoto procesu. Pokud se má genetická informace z DNA přepsat do RNA zprávy, musí se polymeráza velmi pevně navázat na DNA. Někdy však RNA polymeráza takový přepis nedokončí, uvízne v nefunkční formě na DNA a musí být odstraněna. Jinak by v novém kole přepisu hrozila kolize.

Vědci nyní pomocí kryogenní elektronové mikroskopie popsali strukturu komplexu mezi bakteriální RNA polymerázou a pomocným proteinem HelD – právě tento protein dokáže nefunkční RNA polymerázu z DNA odstranit. Samotné odstranění přitom podle vědců připomíná box v ringu, kdy protein HeID dvěma údery vyrazí DNA z RNA polymerázy. Protein a polymeráza jsou pak v sevření, z něhož se musí uvolnit, aby mohlo odstartovat další kolo přepisu.

Vědci z české Akademie věd vytvořili přepínač DNA, který může v budoucnu pomoci v boji s nemocemi

„Vazba proteinu HelD na komplex RNA polymerázy poskytuje úchvatný pohled – jde o molekulární ‚chvat‘, který zcela odzbrojuje komplex nezbytný pro existenci patogenních bakterií,“ podotkl spoluautor výzkumu Jan Dohnálek. Vědec, který působí v biotechnologickém ústavu s kolegou Tomášem Koubou z EMBL objevili tento mechanismus u mykobakterií, které způsobují tuberkulózu a další vážné nemoci.

„Otevírá se tak cesta pro inhibici patogenů s využitím těchto nově získaných strukturních a funkčních informací,“ podotkl Libor Krásný z mikrobiologického ústavu. Výzkum tak podle odborníků může otevřít nové možnosti v boji s patogeny. Vědci by v budoucnu mohli zasáhnout do recyklace RNA polymerázy zprostředkované právě proteinem HelD.

Podle AV tento mechanismus u půdní bakterie Bacillus subtilis nezávisle popsala také vědecká skupina z Austrálie a konsorcium vědců z Německa, USA a Finska.