Larvy zavíječe voskového dokážou rozložit plast. Vědci by mohli využít jejich trávicí enzymy

Zavíječ voskový je kvůli své schopnosti rozežrat a strávit vosk postrachem včelařů. Nebezpečný škůdce má ale podle španělských vědců také jednu užitečnou schopnost – dokáže strávit polyetylen, běžně používaný plast, ze kterého se vyrábějí například plastové pytlíky. Larvy zavíječe by tak mohly pomoci s likvidací plastového odpadu a jeho rozklad, který trvá desítky let, výrazně urychlit.

Zavíječ voskový

Zavíječ voskový se živí včelím voskem. Jeho larvy jsou ale schopné strávit i běžně využívaný plast | Zdroj: Profimedia

Housenky malého hnědého motýla dokážou značně poškodit včelí úl. Živí se totiž běžně nestravitelným voskem, do kterého vykusují díry. Včelaři proto zavíječe považují za škůdce a snaží se proti němu bojovat.

Z Česka zmizí plastové příbory, talíře a brčka. Zeman podepsal zákon, který je zakazuje

Výzkum španělských vědců zveřejněný v časopise Nature Communications ale ukázal, že jeho larvy dokážou být pro člověka také užitečné. Díky dvěma enzymům obsažených v jejich slinách a trávicím traktu dokážou strávit polyetylen, běžně využívaný plast se kterým se lidé potkávají každý den.

Využívá se totiž pro obaly potravin, je také součástí chladniček, vysavačů nebo telefonů. Enzymy zavíječe voskového dokážou rychle narušit strukturu polyetylenu a umožňují jeho rychlý rozklad, který jinak trvá desítky let.

Chovat roje motýlů a zamořit včelí úly ale nebude potřeba. Vědci mohou využít znalostí získaných studiem zavinovačových trávicích enzymů a pokusit se je uměle syntetizovat. Biologové už dříve odhalili některé mikroorganismy, které jsou také schopné plast rozložit, práce s nimi je ale v praxi komplikovaná. Použití enzymů by mohlo být jednodušší.

Ondřej Himmer Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít