Astronomové objevili 12 doposud neznámých měsíců obíhajících kolem Jupiteru

Astronomové si do seznamu měsíců obíhajících kolem Jupiteru, největší planety ve Sluneční soustavě, mohou připsat dvanáct nových satelitů. Všechny zaznamenali už minulý rok v březnu pomocí observatoře Cerro v Chile, při hledání doposud neobjevené deváté planety Sluneční soustavy. Na potvrzení, že se skutečně jedná o měsíce Jupiteru, potřebovali více než rok.

Chile Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Planeta Jupiter s jedním ze svých měsíců

Planeta Jupiter s jedním ze svých měsíců | Zdroj: Fotobanka Pixabay

„Nové měsíce jsme objevili díky stále lepším technologiím. Používáme ty nejmodernější digitální kamery na světě. Taky jdeme víc do hloubky než v minulosti. Proto se nám podařilo najít nové měsíce,“ popisoval pro server Tech Insider americký astronom Scott Scheppard z Carnegieho vědního institutu.

Jak zabránit srážce Země s asteroidem? Na řešení spolupracují s NASA i čeští astronomové

V současnosti tedy astronomové vědí o devětasedmdesáti měsících Jupiteru. Když si vezmeme, že v naší Sluneční soustavě je dohromady skoro 200 měsíců, tak jen kolem Jupiteru jich je zhruba třetina.

Jupiter má tolik měsíců hlavně díky své silné gravitaci. Díky ní dokáže přitáhnout kolem letící tělesa, která se střetávají, narážejí do sebe a vytvářejí tak další menší měsíce. Většina těch nově objevených je příliš malá na to, abychom je mohli pozorovat běžným teleskopem.

Dva měsíce obíhají po své orbitě stejným směrem jako Jupiter. Devět dalších ale obíhá po vnější orbitě proti pohybu Jupiteru. Podle vědců jsou to zřejmě pozůstatky větších těles, které se odlomily při srážce s asteroidy, kometami nebo jinými měsíci. Jupiter oběhnou zhruba za dva roky.

Oblohu na Jupiteru křižují blesky, které jsou podobné těm na Zemi, zjistili čeští vědci

Jeden z měsíců je podle vědců rebel". Obíhá sice ve stejném směru jako Jupiter, podobně jako dva další nově objevené měsíce, jeho orbita se ale kříží s cestami dalších měsíců. Podle astronoma Scotta Scheparda je to podobné jako kdyby tento měsíc jel na dálnici v protisměru. Riziko střetu s dalšími tělesy je tedy v tomto případě dost vysoké. Vědci tento měsíc pojmenovali po římské bohyni zdraví a hygieny Veletudo.

Ostatní objevené měsíce ještě jména nemají, podle Scotta Schepparda by se na jejich pojmenování mohli podílet i lidé mimo výzkum a širší veřejnost.

Martin Balucha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít