Vědci objevili dosud nejvzdálenější hvězdu. Modrého veleobra pojmenovali Icarus

Američtí vědci ohlásili objev dosud nejvzdálenější hvězdy, kterou je modrý veleobr, jehož světlo k Zemi letělo podle vědců z NASA 9,3 miliardy let. Hvězda, která dostala od svých objevitelů jméno Icarus, se nachází přinejmenším stokrát dál než jiné dosud známé nejvzdálenější hvězdy, napsala v noci na úterý agentura Reuters.

Washington Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hvězda Icarus na záběru z teleskopu

Hvězda Icarus na záběru z teleskopu | Foto: NASA, ESA, and P. Kelly/University of Minnesota | Zdroj: Reuters

Icarus se nachází ve vzdálené spirálové galaxii. Astronomové sice objevili vícero galaxií, které jsou vzdálenější, ale jejich hvězdy nebyly rozpoznány. Do rekordu, který nyní Icarus drží, nejsou podle Reuters rovněž započítány výbuchy supernov, které značí zánik hvězd.

Ke Slunci se vydá nový průzkumník. Americkou sondu Parker Solar Probe čekají poslední testy

Modří veleobři patří k nejžhavějším a nejjasnějším hvězdám ve vesmíru, jsou také poměrně vzácní. Nový objev je asi milionkrát jasnější než naše Slunce a má zhruba dvakrát takovou teplotu.

Hvězdu, jejíž oficiální jméno je MACS J1149+2223 Lensed Star-1, vědci našli díky Hubbleovu vesmírnému teleskopu. Modrého veleobra přirovnávají jeho studium objevitelé k oknu do minulosti. Hvězda je totiž nyní ze Země pozorovatelná ve stavu, kdy byl vesmír asi o dvě třetiny mladší. Stáří kosmu se odhaduje na 13,8 miliardy let.