Astronomové z jihočeské Kleti varují před srážkou Země s planetkou, nastat může po roce 2086

Zemi hrozí za 68 let srážka s šedesátimetrovou planetkou 2018 GG, kterou 6. dubna objevili hvězdáři v Arizoně. Informaci potvrdila observatoř na jihočeské Kleti, která provedla zpřesňující měření tohoto blízkozemního tělesa.

Kleť (Jižní Čechy) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kolem Země občas proletí větší planetka

Kolem Země občas proletí větší planetka | Foto: Petr Sobotka NASA

Planetka má podle astronoma Miloše Tichého v průměru přibližně padesát metrů, což odpovídá velikosti Tunguzského meteoritu.

„Kdybychom se náhodou s tímto tělesem srazili, tak by bylo schopno zlikvidovat území o rozloze nějakých dva tisíce kilometrů čtverečních. Pro názornost, to je rozloha budějovického a krumlovského okresu dohromady, takže to zase tak malé území není,“ uvedl.

Dodal, že kdyby planetka narazila do obydlené oblasti, mohlo by to mít fatální následky pro obyvatelstvo.

Projekt KLENOT

Planetka 2018 GE3 je typu Apollo, to znamená, že křižuje dráhu Země a má delší oběžnou dobu kolem Slunce než naše planeta. Objevena byla arizonským programem Catalina Sky Survey letos 14. dubna 2018. Zhruba šedesátimetrové těleso minulo Zemi o 190 tisíc kilometrů hned následující den.

Kromě Projektu KLENOT Observatoře Kleť se na sledování tohoto objektu podílely americké observatoře Mayhill a Mt. Lemmon, italské observatoře Sormano a Farra d'Isonzo, maďarské Piszkesteto, britský Great Shefford a Nonndorf.

Jan Kopřiva Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít