Nový rekordman ve Sluneční soustavě. Vědci objevili 20 nových měsíců obíhajících Saturn

Jupiter už není planeta s nejvíce měsíci ve Sluneční soustavě. Z prvního místa jej sesadil Saturn, u nějž vědci objevili 20 doposud neznámých satelitů. Celkově jich tak má 82, zatímco Jupiter jich obíhá „pouze“ 79. Objev umožní vědcům přiblížit se k odpovědi na otázku, jak se planeta vyvíjela do dnešní podoby.

Washington, DC Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Planeta Saturn

Planeta Saturn | Foto: WikiImages | Zdroj: Pixabay License

„Malé měsíce hrají důležitou roli v naší snaze pochopit, jak planety ve Sluneční soustavě vznikly a jak se vyvíjely,“ vysvětluje astronom z Carnegieho institutu Scott Sheppard.

Na Saturnově měsíci odhalili nové organické sloučeniny, podobné jsou na Zemi

Každý z nově objevených souputníků má asi pět kilometrů v průměru. Jeden se dokonce stal nejrychleji se pohybujícím saturnovým měsícem, píše web ScienceAlert.

Družice jsou rozděleny do tří skupin podle úhlu, v jakém planetu obíhají. Vědci se přitom domnívají, že každá z těchto skupin vznikla rozpadem jednoho velkého satelitu na malé části.

„Podobný styl seskupování vnějších měsíců se vyskytuje také u Jupiteru, což naznačuje tomu, že mezi nimi kdysi docházelo ke srážkám, případně do nich narazily vnější objekty, jako jsou asteroidy nebo komety,“ dodává Sheppard.

Výzkumníky tak nyní čeká podrobnější studium toho, k jakým srážkám přesně došlo. To jim umožní pochopit, jaké podmínky dříve panovaly v okolí Saturnu.

Carnegieho institut požádal veřejnost o pomoc s vymyšlením jmen. Podmínkou je, že musí být inspirována velikány ze severské, galské nebo inuitské mytologie.

Thanks to @Carnegie Earth & Planets Laboratory' Scott Sheppard discovering 20 new moons of Saturn, it has surpassed Jupiter for the most moons in our Solar System! (And you can help name them!) carnegiescience.edu/news/saturn-su…