Věda pro děti: Z čeho jsou komety? Můžou zasáhnout Zemi a bylo by to horší než srážka s asteroidem?

Kometa nebo také vlasatice, což je její starší název, je těleso sluneční soustavy. Komety jsou nejspíš pozůstatky z doby, kdy vznikl náš planetární systém, takže by měly obsahovat původní nepřeměněný materiál, a i proto odborníky tolik láká jejich zkoumání. V průběhu let vzbuzovaly komety nejen úžas, ale taky obavy. Lidé je považovali za symbol neštěstí.

Z čeho jsou tvořeny komety?

Z čeho jsou tvořeny komety? | Zdroj: Shutterstock

Oproti jiným tělesům ve vesmíru jsou komety poměrně malé. Jejich jádra nemají průměr větší než 10 kilometrů. Jádro komety, které tvoří pevné části, obklopuje kóma, tedy kulová obálka. K tomu patří i ohon, chvost nebo také ocas. Bez něj by pro většinu z nás nebyla kometa kometou.

Z čeho jsou komety? Může některá zasáhnout Zemi a bylo by to horší než srážka s asteroidem?

Kometární jádro se skládá hlavně z vodního ledu, prachu a tmavého organického materiálu. Díky snímkům kometárního jádra se občas popisuje jako špinavá ledová koule.

Kóma se pak skládá hlavně z plynů a ohon tvoří plyn a prachové částice. Tento oblak kolem jádra vzniká ve chvíli, kdy se kometa na své oběžné dráze přiblíží Slunci a led se začne z jádra odpařovat.

Kóma může mít v průměru i milion kilometr. Ještě větší je ohon, který může být někdy dlouhý až 100 milionů kilometrů a vždy směřuje od Slunce. Takové komety pak můžeme občas spatřit i z planety Země.

I tak je ale většina komet bez pomoci dalekohledu viditelná opravdu slabě. Pár jich ale bylo v průběhu historie natolik jasných, že je šlo spatřit pouhým okem.

Komety a planety

Komety obíhají po trajektoriích kolem Slunce. Většinou se zdržují za oběžnou dráhou Pluta, ale občas přilétnou do vnitřních částí sluneční soustavy.

Podle svých oběžných dob, takzvaných period, se dělí na krátkoperiodické komety, jejichž oběžné doby jsou kratší než 200 let, a dlouhoperiodické.

Věda pro děti: Proč je moře slané? A proč nejsou slané řeky?

Komety a planety na sebe vzájemně gravitačně působí a planeta dokonce může změnit dráhu vlasatice. Známý je tím Jupiter.

Dopad na Zemi? Smrtící

Mohla by kometa dopadnout na Zemi? Teoreticky ano. Možná v minulosti už dopadla a způsobila hromadné vymírání. Podle některých studií mohla za zánik dinosaurů právě kometa a žádný asteroid.

Rozhodně jsou komety nebezpečnější než asteroidy, protože mají mnohem větší rychlost. Dopad komety na Zemi by tedy znamenal jednu z největších hrozeb nejen pro lidstvo, ale i celkově pro život na naší planetě. V současnosti ale Zemi žádná kometa neohrožuje.

Asi nejznámější kometou naší sluneční soustavy je pak Halleyova kometa. Když se přiblíží ke Slunci, je ze Země viditelná pouhým okem a objevuje se jednou za 75 až 76 let.

Eva Sinkovičová, kpe Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít