Vědci objasnili záhadu kosmického záření. Míří k nám z jiné galaxie

Už se ví, odkud přichází kosmické záření. Díky výpočtům a experimentům na observatoři se ukázalo, že částice mají původ mimo naši galaxii. Na výzkumu se podíleli i experti z Akademie věd České republiky.

Superrychlé hvězdy mohou někdy z naší Galaxie uniknout

Superrychlé hvězdy mohou někdy z naší Galaxie uniknout | Foto: Ben Bromley, University of Utah

Díky výpočtům a experimentům na observatoři Pierra Augera v Argentině, se kterou spolupracuje i Akademie věd České republiky, se ukázalo, že částice kosmického záření jsou jádra chemických prvků od vodíku po železo.

Z vesmírné stanice se vrátili zpět dva Američané a Rus. Astronautka Whitsonová překonala rekord

Jak zaznělo ve vysílání Radiožurnálu, vědci se ale zaměřili jen na ty z nich, které mají energii nad dva jouly. Těch k nám nepřilétá mnoho a je náročné je spolehlivě odhalit. Přesto se vědcům podařilo zjistit, že nejsou z naší galaxie, ale z jiné části vesmíru, kde se nachází více galaxií.

Vědci na tomto objevu pracovali už od 60. let 20. století, kdy byla potvrzena existence částic kosmického záření. V pátek se podrobný článek o původu kosmického záření objeví v prestižním vědeckém časopise Science.

Výzkum v argentinské observatoři tímto objevem nekončí. Nyní se observatoř výrazně modernizuje, aby mohla zkoumat i částice kosmického záření s ještě větší energií. Původ záření by se z nich dal odhalit přesněji, ale jsou ještě vzácnější než ty s energií nad dva jouly.

Češi pomáhají argentinským kolegům s analýzou dat při hledání zdrojů kosmického záření, určují druhy částic nebo sledují průzračnost atmosféry. Česko taky dodalo zrcadla do dalekohledů v observatoři. Na výzkumu kosmického záření se podílí Fyzikální ústav Amademie věd, Univerzita Karlova a Univerzita Palackého.

Marcela Hálová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít