Odklon asteroidu jako v Armageddonu je sci-fi. Expert na hrozby z vesmíru popisuje typy planetární obrany

V hollywoodském velkofilmu Armageddon letěli těžaři k asteroidu, aby ho zničili a zachránili Zemi před jeho dopadem. Nikola Schmidt, který se zabývá hrozbami z vesmíru, si obranu planety představuje trochu jinak. Zajímají ho varianty obrany Země před asteroidy, jak by planetární obrana mohla vypadat i jaké jsou k dispozici technologie.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Asteroid (ilustrační foto)

Asteroid (ilustrační foto) | Foto: NASA

„Jediné hrozby z vesmíru, o kterých víme, jsou ty přírodní. Tedy žádné mimozemské civilizace. Z přírodních hrozeb rozlišujeme dvě nejzásadnější. První je výron koronální masy ze Slunce, druhou je ohrožení planety Země vesmírnými asteroidy a kometami,“ vyjmenovává expert na hrozby z vesmíru Nikola Schmidt z Institutu politologických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy.

Poslechněte si celý rozhovor s Nikolou Schmidtem

Největší asteroidy z drtivé většiny dnes známe. U těch větších než kilometr, u kterých podle Schmidta hrozí globální kataklyzma, pracujeme se znalostí větší než 95 procent.

„Pravděpodobnosti možné srážky s asteroidem máme vypočítané, ale já s nimi poměrně nerad pracuji. Protože když se objeví asteroid z toho minima neobjevených, který má více než kilometr, tak ta pravděpodobnost absolutně nehraje roli,“ vysvětluje Schmidt.

Existují čtyři základní metody, jak vychýlit asteroidy z jejich dráhy, pokud míří na planetu Zemi. Jde o tzv. kinetický impaktor, gravitační traktor, lasery a jaderné odklonění pomocí jaderných hlavic.

„Kinetický impaktor už je ve finální fázi a v rámci příštích pěti let by měl být použit na odklonění malého měsíce u asteroidu, gravitační traktor ještě nikdo nepostavil a u jaderných zbraní je mnoho možností, jak je použít. Nikoliv však tak, jak to známe z planety Země, protože ve vesmíru není atmosféra, takže posun tlakovou vlnou není možný,“ vysvětlil ve vysílání Českého rozhlasu Plus Nikola Schmidt.

Celý pořad Hovory s hostem Nikolou Schmidtem si poslechněte v přiloženém audiu.

David Šťáhlavský, jgr Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít