Noční obloha nabídne meteorický roj Lyridy. Kometa, s níž je spojen, se objevuje jednou za 415 let

V následujících dnech lidé spatří na nebi meteorický roj Lyridy. Roj vyvrcholí 22. dubna. Podmínky pro pozorování budou letos v době maxima „relativně dobré“, uvedl astronom Petr Horálek v tiskové zprávě. Lyridy jsou aktivní mezi 16. až 25. dubnem. Po 20. dubnu nastane také období nejlepší letošní viditelnosti planety Merkur.

Fotografie meteoru přelétajícího oblohu

V následujících dnech lidé spatří na nebi meteorický roj Lyridy (ilustrační foto) | Foto: NASA

„Maximum (Lyrid) nastává 22. dubna ve 21 hodin středoevropského letního času a Měsíc bude ve fázi krátce před poslední čtvrtí. Pozorovací podmínky budou tedy ještě relativně dobré,“ sdělil Horálek. Místo odkud meteory zdánlivě vylétají, tzv. radiant, je v souhvězdí Lyry, podle kterého roj také získal své jméno.

„Radiant roje se dostává nad severovýchodní obzor až před 21. hodinou a v průběhu noci stoupá do výšky přesahující 60° před svítáním. Proto je vhodné i přes svit Měsíce pozorování směrovat do druhé poloviny noci z 22. na 23. dubna, tedy z pátku na sobotu,“ doporučil Horálek, který působí ve Fyzikálním ústavu v Opavě.

Evropská kosmická agentura zastaví spolupráci s  Roskosmosem na projektech týkajících se Měsíce

Horálek podotkl, že při předpokládaném hraničním počtu 18 meteorů za hodinu se sice nelze těšit na výraznou podívanou, ale i pár meteorů zahlédnutých na jarním nebi podle něho „bude stát za to.“ Lidé by je měli vyhlížet z přírody, nejlépe z hor, daleko od světelného znečištění.

Lyridy jsou způsobené zánikem ledo-prachových částic uvolněných z jádra komety C/1861 G1 (Thatcher). První zprávy o Lyridách pocházejí z roku 1863, kdy si roj astronomové spojili právě s touto kometou.

Návrat komety v roce 1861 a následné mimořádné zvýšení aktivity roje vedly tehdejší astronomy k pátrání po dalších pozorováních úkazu v minulosti. Zjistili, že velmi výrazné byly Lyridy v roce 1803. Nejranější pozorování pochází z roku 687 před naším letopočtem v Číně. To činí z Lyrid nejdéle zaznamenaný roj v dějinách. Kometa, s níž je roj spojen, se ke Slunci vrací přibližně jednou za 415 let, znovu ji spatří až lidé žijící v roce 2283.

Astronomové zřejmě poprvé spatřili planetu ve fázi vzniku. Objev může změnit domněnky o jejich zrodu

„Duben také nabídne jeden z nejlepších pohledů k planetě Merkur. Ta se bude nacházet v nejvýraznější východní elongaci se Sluncem, tedy úhlově nejdále od Slunce, 29. dubna,“ sdělil dále Horálek.

Dodal, že lidé planetu najdou po soumraku velmi vysoko nad obzorem v souhvězdí Býka a ve společnosti krásné otevřené hvězdokupy Plejády. „Nejtěsnější průchod planety před hvězdokupou se odehraje mezi 28. a 30. dubnem, vyhlížet je třeba z místa s naprosto odkrytým západo-severozápadním obzorem od 21.10 středoevropského letního času. Merkur bude vidět očima,“ poznamenal astronom.

Podle Astronomického ústavu Akademie věd České republiky bude Merkur dobře viditelný zhruba od 20. dubna do 5. května. Mezi 24. až 28. dubnem lidé podle ústavu na ranní obloze spatří také seskupení Saturnu, Marsu, Venuše a Jupiteru, v jejichž blízkosti se bude promítat Měsíc po poslední čtvrti.