DNA odhalila podobu dávného obyvatele Grónska

Silnější, plešatějící muž s krevní skupinou A. Takový byl Inuk - jeden z prvních obyvatel Grónska, jehož genom teď dokázali rozluštit vědci z Kodaňské univerzity.

Inuk - jeden z prvních obyvatel Grónska

Inuk - jeden z prvních obyvatel Grónska | Foto: Nuka Godfredtsen, University of Copenhagen

V roce 1986 objevili archeologové nepatrný chomáč lidských vlasů, který zamrzl v permafrostu na západě Grónska. V roce 2008 vědci pod vedením Eskeho Willerstleva z Kodaňské univerzity zahájili extrakci DNA z vlasů a čtení genomu, který se jim podařilo rozluštit z více než 80 %. Vlasy patřily muži z preinuitské kultury Saqqaq, který žil před 4000 let a v nehostinném Grónsku se živil lovem tuleňů a mořských ptáků. Vědci jej pojmenovali Inuk, což v grónštině znamená "člověk". Čtení genomu prozradilo, že Inuk byl muž silnější postavy, měl tmavší pleť, hnědé oči, krevní skupinu A Rh+ a trpěl sklony k plešatění a ušním infekcím.

Vědci jeho genom také porovnali s dědičnou informací současných obyvatel Arktidy a Severní Ameriky. Zjistili tak, že Inukovými nejbližšími příbuznými nejsou moderní arktičtí Inuité, ale Čukčové z východní Sibiře. Vědci se proto domnívají, že Inuk může být potomkem lidí z dosud neznámé migrační vlny přicházející ze Sibiře přes Beringovu úžinu do Severní Ameriky. Migrace se zřejmě odehrála před 4400 až 6400 let zcela nezávisle na migraci předků dnešních Indiánů a Inuitů.

Zdroj: Kodaňská univerzita, Nature News, Science NOW