Džíny jsou staré 140 let. Pro Ameriku jsou symbolem svobody a rovnosti

Před 140 lety získal první americký výrobce patent na džíny, tedy kalhoty z pevné, hrubé látky zpevněné cvoky. Od té doby se rozšířily do celého světa. Pro Američany jsou ale džíny víc než jen módní a kulturní fenomén.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Padělané nebo turecké džíny

Padělané nebo turecké džíny | Foto: Břetislav Tureček | Zdroj: Český rozhlas

V modrých džínách a v košili se voličům v New Hampshire představuje republikánský kandidát na prezidenta Mitt Romney. V Americe se předpokládá, že nejvyšší úřad sice budete vykonávat v obleku s kravatou, ale abyste měli podporu prostých voličů, potřebujete vypadat jako oni.

„Jde o to, aby kandidát dokázal kontakt s lidem, a to v džínech jde. Vlastním voličům se musí představit ze zhruba třímetrové vzdálenosti,“ potvrzuje profesor Bostonské univerzity Igor Lukeš.

Přehrát

00:00 / 00:00

Patent na džíny získal první americký výrobce přesně před 140 lety

A právě na to potřebuje kandidát džíny. V Americe se jich pořád prodá nejvíc na světě, Evropa a vyspělé asijské země jsou daleko pozadu. Asi není divu, protože ve Spojených státech pořídíte kvalitní džíny těch nejznámějších značek často za polovinu nebo i třetinu evropské ceny.

„Nosím je pořád, tak pět dnů ze sedmi. Myslím, že jsou teď oblíbenější než kdykoli v minulosti,“ říká na předměstích Washingtonu pamětnice Kay, které bylo 17 někdy začátkem 60. let minulého století.

Amerika se sice stále víc dělí na lidi, kteří vydělávají astronomické částky, a na ty, kteří jen živoří. Právě džíny ale patří k věcem, které ji spojují. Tedy aspoň navenek, říká Mike, třicetiletý vysokoškolsky vzdělaný otec rodiny.

Džíny jsou kalhoty šité ze silné bavlněné látky. Na nápad vyrábět ze stanové látky kalhoty přišel bavorský Němec Levi Strauss, který se přistěhoval do Ameriky. Původní cena džínů byla 1 americký dolar.

„Amerika si zakládá na ideálu rovnosti. Všichni máme stejné příležitosti - aspoň teoreticky. Když vidím multimilionáře a šéfa mé společnosti v džínách, má mne to utvrdit v tom, že jsme na tom stejně. Snažíme se to předvést navenek tím, že nosíme džíny, i když to nemusí nutně odpovídat realitě.“

Džíny, texasky nebo rifle, které v Americe vidíte všude kolem sebe, tak zřejmě nejsou pouhým oděvem, ale potvrzením toho, že z jejich nositele nebo nositelky může být také milionář.

Vít Pohanka, Tereza Jelínková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme