Když sedl za volant, byl Havel jako malý kluk. Rád jezdil rychle

5. DÍL SERIÁLU. Dramatik, disident a prezident Václav Havel by 5. října oslavil 80 let. Těžko si ale představit, že by někdy jel automobilovou rallye, byť jako spolujezdec? Dokládají to ale fotografie ze začátku 70. let. Potvrzují, že auta byla pro Havla velká vášeň.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Václav Havel auta miloval a rád jezdil rychle | Foto: Fotobanka Profimedia

Václav Havel miloval auta a rád je řídil. Před listopadem 1989 si je pořizoval z honorářů, které mu přicházely ze zahraničí za uvádění jeho divadelních her. Vlastnil vůz dnes už zaniklé francouzské automobilky SIMKA, ale nejraději měl mercedesy.

Jedním dokonce jezdil z Hrádečku do práce v trutnovském pivovaru. Osočili ho, že provokuje dělnickou třídu. „Přijel před pivovar a vystoupil z toho mercedesu a v holínkách a šedém mundúru kráčel do práce. Tak si mě zavolal pan ředitel a říkal: Poslouchej, to je provokace. Zařiď, ať s tím mercedesem parkuje někde jinde a ne před pivovarem,“ vzpomíná Jiří Pelc, který s Havlem v pivovaru pracoval.

Přehrát

00:00 / 00:00

Vztahu Václava Havla k autům se věnoval ve své reportáži Jaroslav Skalický

Auta jako protest i zábava

Další jeho známý z Trutnova, historik Vladimír Wolf si zase vybavuje, jak v roce 1969 Václav Havel použil auto jako prostředek protestu proti okupaci. „V roce 1969 se tady objevil na první výročí, náměstí bylo plné milice a policie, ale Václav Havel spolu s dalšími uspořádal automobilovou jízdu kolem náměstí a troubili. Tak to byl takový pokus o protest.“

Zasypali ho sněhem, aby nemohl do práce. Jezdil k nám mercedesem, vzpomínají v pivovaru na Havla

Číst článek

Poslední československý a první český prezident zkrátka miloval auta a také je rád řídil. „Už někdy z roku 1971 existují fotografie, kdy se zúčastnil jako spolujezdec rallye Palety Vlasti. Hrozně rád řídil rychle. A jako řada lidí, kteří jezdí rychle, si možná myslel, že je lepší řidič, než ve skutečnosti byl,“ říká Michael Žantovský.

Václav Havel podle svých známých seděl ve voze vždy na předním sedadle. Na těch zadních se mu nedělalo dobře a měl pocit, že s ním auto příliš houpá.

„Když se dostal na rovném kusu silnice k volantu, tak ten plyn netisknul zemi polovičatě,“ vzpomíná na Havlovo řidičské umění jeho mluvčí a poradce ze začátku 90. let.

Zvláštní návyky

Když se stal prezidentem, odmítl jezdit v tatrách, které považoval za symbol minulého režimu. Portugalský prezident mu tedy věnoval Renaulta. Brzy ho vyměnil za pohodlné bavoráky a nakonec prosadil své nejoblíbenější mercedesy.

„Existuje mnoho bajek, jak ujížděl ochrance. Nic takového. Když to udělal, tak z čiré rozvernosti a já jsem o tom věděl. Vozil se rád autem a jako prezident moc možností neměl. Když se dostal k řízení, tak se choval rozpustile jako malý kluk. Olga mu říkala: Vašku, ty zlobíš,“ dodává Antonín Maněna, který deset let velel Havlově osobní ochrance.

Jaroslav Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru