Legendární Dakota se poprvé vznesla přesně před 80 lety. Dodnes slouží

Letečtí nadšenci si dnes připomínají jedno osmdesátileté výročí. 17. prosince 1935 se totiž vůbec poprvé vznesla k nebi slavná Dakota. Vrtulový dolnoplošník s označením Douglas DC 3 se stal legendou druhé světové války.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vojenská dopravní verze Dakoty C-47 Skytrain je součástí Musee de la Batterie v Merville v Normandii

Vojenská dopravní verze Dakoty C-47 Skytrain je součástí Musee de la Batterie v Merville v Normandii | Foto: Martin Hromádka

Vrtulový dolnoplošník s označením Douglas DC 3 měl původně sloužit jako dopravní letadlo k nočním přeletům nad Amerikou. Stroj se vyznamenal za druhé světové války. A jako dopravní letoun krátce patřil i do flotily ČSA.

Funkční model DC 3 znovu přistál na ruzyňském letišti v roce 2012. Stroj patřil nizozemskému princi. Oproti moderním letadlům to prý v Dakotě trochu hází. Létá asi jen 260kilometrovou rychlostí v maximální výšce 3,5 kilometru.

Přehrát

00:00 / 00:00

Dakota se vyznamenala i jako válečný stroj, připomněla Evelyna Kulíšková

Některé věci jsou tak při řízení jednodušší, jiné naopak náročnější, „Třeba přistání je náročnější, protože tu chybí celá řada moderních přístrojů, které současné stroje mají," popsal tehdy pilot Rudolf Schuhmakers.

Dakota se ale vyznamenala jako válečný stroj. Za druhé světové války významně podporovala spojenecká vojska.

„A jako taková se účastnila té velké známé operace Market Garden - největšího výsadku 2. světové války v Evropě," připomněl před časem letecký odborník Milan Cvrkal.

A jako civilní dopravní stroje po válce létaly i v Československu, dodal mluvčí ČSA Daniel Šabík.

V Praze přistála legendární Dakota DC-3 z roku 1944

Číst článek

„První komerční let na Dakotě tehdejší Československé aerolinie absolvovaly 27. května 1946 na lince z Prahy do Amsterdamu."

Jenže po událostech z 25. února 1948 několik desítek amerických dakot postupně nahradily sovětské iljušiny a později další modernější stroje.

Některé země jižní Ameriky - třeba Paraguay nebo Bolívie - ale podle Milana Cvrkala na předválečné DC 3 vsadily i v 21. století.

Celková produkce modelů odvozených od původního DC-3 přesáhla 16 000 letadel | Foto: Public Domain

Douglas DC-3 Dakota | Foto: ČTK

Rozinková Dakota na střeše berlínského Technického muzea | Foto: Klára Stejskalová

Jaro 1937: letiště Ruzyně je dostavěno | Foto: Letiště Praha

mkp, Evelyna Kulíšková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme