Most mezi Bulharskem a Rumunskem je symbolem evropské integrace. Vznikl před 10 lety

Bulharsko s Rumunskem jsou už 10 let součástí Evropské unie. Symbolem spojení těchto zemí s Evropou se stal most přes Dunaj, který začal fungovat v roce 2013. Největší část peněz na jeho stavbu pocházela z unijních fondů. Most vede z města Vidin v severozápadním výběžku Bulharska do Calafatu v jižním Rumunsku. Je teprve druhý, který Dunaj na dlouhé společné hranici obou zemím překlenul.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Most mezi bulharským Vidinem a rumunským Calafatem | Foto: Pavel Novák

Most přes Dunaj mezi bulharským Vidinem a rumunským Calafatem přejede každý měsíc 60 až 70 tisíc aut. Do roku 2013 spojoval břehy jen přívoz. Dokázal přepravit necelých 11 tisíc kamionů za měsíc. I most dnes využívají hlavně nákladní auta mířící z Řecka a Turecka na sever a západ Evropy a zpátky.

Osobní auta přejíždějí po dvouproudé vozovce v každém směru po mostě plynule. Jevgenija Najdenová ze společnosti spravující most upozorňuje ještě na železniční trať vedoucí uprostřed mezi silnicemi.

Přehrát

00:00 / 00:00

Bulharsko s Rumunskem jsou už 10 let součástí Evropské unie. Symbolem spojení těchto zemí s Evropou se stal most přes Dunaj

Vlakové spojení Bulharska s Rumunskem existuje, vlak ale jede jen jednou denně odpoledne. Pasová kontrola je až na rumunské straně řeky a před strážnicí nesmí stát více než 40 kamionů.

Rumunská policie auta důkladně kontroluje a pátrá po migrantech. Kamiony tedy stojí v několik kilometrů dlouhé frontě na bulharském předmostí. Tam je také kontrolní středisko, které pomocí kamer obhlíží celou délku mostu a příjezdové cesty. Sledují se odsud veškeré instalace na mostě a jeho celkový stav.

S budováním mostu se začalo na jaře 2007, jen pár měsíců po vstupu Bulharska a Rumunska do Evropské unie. Hotový měl být za už za tři roky, ale stavba podle Jevgenie Najdenové zdaleka nepostupovala tak rychle, jak se předpokládalo.

„Hlavní potíže způsobovalo zimní počasí. Míváme tu hodně kruté zimy a tehdy nebylo možné v zimě nic postavit. Také vysoký stav Dunaje, většinou v dubnu a květnu, znemožňuje cokoli v řece stavět,“ popsala Najdenová.

Stavba dvoukilometrového mostu stála víc než 300 milionů eur. Největší část peněz na ni dala Evropská unie prostřednictvím strukturálních fondů a Evropské investiční banky. Myšlenka spojit oba břehy Dunaje v tomto místě není nová. Lidé tu chtěli postavit most už před sto lety.

Řídicí centrum na hranici mezi Bulharskem a Rumunskem | Foto: Pavel Novák

Podle technického ředitele společnosti spravující most Vidin-Calafat Vladimira Andrejeva teprve vstup Bulharska a Rumunska do Evropské unie umožnil nápad realizovat.

„Těžko se dá představit, že by se jen z peněz bulharského a rumunského státního rozpočtu, bez pomoci Evropské unie dala vybudovat taková obrovská stavba,“ popsal Andrejev.

Ředitel rumunské části firmy spravující most Titu Mungiu vidí přínos mostu nejen ve zrychlení nákladní dopravy, ale také ve zlepšení kontaktů mezi Bulhary a Rumuny. Pro lidi je mnohem snazší dostat se na druhou stranu.

Lidé z Calafatu jezdí nakupovat do supermarketů v bulharském Vidinu a zákazníci odtamtud zase jezdí na nákupy do 90 km vzdáleného župního města Craiova v Rumunsku. Neodrazuje je cena za přejezd mostu šest eur v jednom směru.

Most s pilíři a ocelovými lany sice břehy Dunaje spojil a stal se symbolem evropské integrace Bulharska a Rumunska, z obou jeho konců je to ale stále k nejbližší dálnici 200 kilometrů.

Kontrola kamionů na hranici mezi Bulharskem a Rumunskem | Foto: Pavel Novák

Pavel Novák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme