Největší letecká tragédie v historii si před 35 lety vyžádala 583 obětí

Na kanárském ostrově Tenerife se před 35 lety srazily dva obří boeingy . Na malém letišti se přitom vůbec neměly objevit. Letěly na sousední ostrov Gran Canaria, kde ale vybuchla bomba, a tak je dispečeři poslali na Tenerife. Odtud měly přeletět na Gran Canarii. Při nehodě 27. března 1977 zahynulo 583 osob. Je to nejtragičtější letecká katastrofa v historii.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Boeing 747 Jumbo Jet | Foto: The Boeing Company

Zatímco Boeing 747 jumbo nizozemských aerolinií KLM už stál na začátku dráhy, proti němu roloval stejný typ Boeingu americké společnosti PanAm, který měl dráhu opustit a ohlásit to kontrolní věži.

„Došlo k nedorozumění mezi posádkou společnosti KLM a dispečerem který dával takzvané odletové povolení. To znamená, že dal posádce instrukce, jak mají postupovat po vzletu. Bohužel posádka KLM to pochopila jako povolení ke vzletu a rozhodla se provést let ještě v době, kdy se letadlo společnosti PanAm nacházelo na dráze,“ říká Ladislav Kellner, autor knihy Nehody dopravních letadel v Československu.

Přehrát

00:00 / 00:00

O největší tragédii v historii letectví natáčel Jaroslav Skalický

Když kapitán KLM americký stroj uviděl, snažil se rychle dostat do vzduchu. Nestihl to. Letadlo podvozkem odpáralo vrchní část trupu amerického boeingu, o kus dál se zřítilo a vybuchlo. V plamenech zahynuli všichni cestující a členové posádky. Z amerického boeingu přežilo srážku 61 lidí, mezi nimi i druhý pilot:

„Podíval jsem se doprava, křídlo bylo v plamenech. Otočil jsem se, měli jsme na horní palubě 28 lidí, ta už ale neexistovala, byla tam díra. Viděl jsem ocas letadla, vypadal, jako když vezmete nůž a celé to odříznete.“

„Větší vina padá na posádku KLM, kdy kapitán byl upozorněn jedním ze svých kolegů, že dráha je ještě obsazená, že nemá startovat. On se přesto rozhodl odstartovat a došlo k nehodě,“ uvádí Kellner.

Letecká katastrofa na ostrově Tenerife, 1977

Vyšetřování každé letecké nehody má nejen objasnit její příčinu, ale hlavně přispět k tomu, aby se už nikdy neopakovala. Po tragédii na Tenerife se proto na celém světě zvýšil důraz na jasnou a srozumitelnou komunikaci mezi věží a kokpity letadel.

„Například slova ‚take off‘ se smí používat pouze v případě, že letadlo dostává povolení ke vzletu. V ostatních případech se používá slovo ‚departure‘. Oboje znamená vzlet nebo odlet,“ dodává Kellner.

Jen necelé tři měsíce před neštěstím na Tenerife se z podobných příčin odehrála kuriózní nehoda na pražské Ruzyni. Přistávající letoun se tam tehdy střetl se strojem připraveným k odletu. Díky perfektní práci pilotů přistávajícího letadla tehdy všechno dobře dopadlo.

Jaroslav Skalický, pir Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme