OBRAZEM: V Praze je k vidění replika vlaku, který používali legionáři v Rusku
Na pražské žižkovské nádraží přijel Legiovlak. Repliku vozu, který sloužil při bojových operacích podél Transsibiřské magistrály v letech 1918 až 1920, představila Československá obec legionářská. Plně vyzbrojený obrněný vlak organizátoři připravili u příležitosti sta let od vzniku legií.
Čeští a slovenští dobrovolníci se tehdy začali hlásit do carské armády v Rusku. Chtěli tak aktivně zasáhnout do bojů proti rakousko-uherské armádě.
Cesta vlakem po Transsibiřské magistrále pak byla pro legionáře jedinou možností, jak se dostat z východní fronty domů. V Rusku totiž mezitím vypukla občanská válka a bolševici jim přímou cestu odřízli. Na železnici často probíhaly těžké boje.
Replika legionářského vlaku je vůbec největším projektem v rámci oslav stého výročí. Obec legionářská zatím postavila sedm vozů, mezi nimi také ubytovací, zdravotnický a poštovní. V plánu jsou další tři repliky, na které se zatím shánějí peníze.
Československá obec legionářská představila při příležitosti 100. výročí vzniku legií repliku legionářského vlaku
Podvozky pocházejí z let 1914 až 1920. Byly vyrobeny v Rakousku-Uhersku, na rozdíl od těch pravých tedy nejsou širokorozchodné. Na ně pak v železničních opravnách v Plzni a Olomouci postavili dřevěné vagony.
Podobu vozů se díky fotografiím, vzpomínkové a odborné literatuře podařilo rekonstruovat opravdu věrně, mnoho předmětů a zbraní je dokonce původních. Na stěnách pak visí dokumenty, mapy i snímky, které přibližují anabázi československých vojáků v Rusku.
Na jaře příštího roku by měl vlak vyrazit na cestu po Česku a připomínat tak činnost legionářů i jejich podíl na vzniku samostatné republiky.