Parníky Pražské paroplavební společnosti brázdí Vltavu už 150 let. Na den přesně
Přesně před 150 lety, 26. srpna 1865, poprvé vyjel parník Pražské paroplavby mezi Prahou a Štěchovicemi. Od té doby z vltavské hladiny parníky nezmizely. Dnes jsou dokonce lodě Vyšehrad a Vltava kulturní památkou.
První úspěšný pokus zavést v Praze osobní lodní dopravu je spojen se založením Pražské paroplavební společnosti (PPS) v roce 1865. Iniciátorem jejího vzniku byl František Dittrich, pozdější pražský primátor, a byla zavedena jako ryze český podnik.
První parník Praha společnost získala už v roce 1865, další parník Vyšehrad následoval o rok později. Nejstarší parníky PPS dodala zpravidla Rustonova loděnice z Prahy, která v té době patřila mezi největší rakouské podniky v oboru.
Nejen o parníku Vltava mluvil s ředitelem Pražské paroplavební společnosti Štěpánem Rusňákem a s Janem Palasem z Národního muzea reportér Jan Charvát
Od konce 80. let 19. století PPS vlastnila už poměrně velký lodní park, který postupně obměňovala. Poslední parníky společnost získala ve 40. letech, dva z nich - Vltava a Vyšehrad - jsou ještě v provozu. Jádro současného lodního parku ovšem tvoří osobní lodě.
Osobní lodní doprava provozovaná PPS se ve svých počátcích omezovala zejména na plavby po Praze a do Štěchovic, později byla ovšem rozšířena i do Mělníka, na dolní Labe do Hřenska a na střední Labe až do Kostelce n. Labem a do Nymburka.
Byl o ni značný zájem, vrchol ve výkonech byl koncem 19. století a ve 20. a ve 40. letech 20 století. Po finančních potížích, které měla společnost ve 30. letech, v ní získal podíl stát.
Jistou dobu přímo patřila Dopravnímu podniku hl. města Prahy. Od roku 1992 je znovu soukromým podnikem a tato změna přinesla výrazné investice do rozvoje lodního parku do zkvalitnění služeb pro klienty.