Pražské Nákladové nádraží Žižkov se stalo kulturní památkou. Už potřetí

Ministerstvo kultury znovu rozhodlo, že část Nákladového nádraží na pražském Žižkově je kulturní památkou. Udělalo to už potřetí, protože vlastník objektu – České dráhy – se proti verdiktu vždy odvolal. Může to udělat i tentokrát, má na to lhůtu 15 dnů. Statut kulturní památky podle drah snižuje cenu lukrativní parcely a zvyšuje náklady na opravu památky.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nákladové nádraží Žižkov v Praze

Nákladové nádraží Žižkov v Praze | Zdroj: ČTK

Nevyužívané nádraží bylo za kulturní památku označeno už v prosinci před dvěma lety, a znovu pak letos v únoru. České dráhy ho spolu s developerem Sekyra Group chtěly zbourat. Od tohoto záměru odstoupily, ale přesto se proti památkové ochraně odvolaly.

Funkcionalistická stavba, ve které dřív bývaly sklady a kanceláře, je vzácnou ukázkou industriální architektury. Podle historika Benjamina Fragnera podobné areály ve střední Evropě nejsou.

„Sloužilo k překládání, především potravin, tato křídla byla vlastně skladiště a část z nich sloužila jako chladnice. Nádraží bylo postavené i se zřetelem k tomu, co tady bude skladováno, protože odtud z vlaků se překládaly především potraviny do nákladních aut a dál potom pokračovaly do místa určení,“ popisuje Fragner.

Přehrát

00:00 / 00:00

O možné budoucnosti Nákladového nádraží Žižkov informuje Michaela Vetešková

Vlastníkem nádraží jsou České dráhy. Společně s firmou Sekyra Group plánují v jeho blízkosti postavit byty, obchody a kanceláře. Proti památkové ochraně nádraží nic nenamítají, ale nevědí, co v budově se statutem kulturní památku bude a hlavně za co ji opraví.

„Máme za to, že památková hodnota je sporná. Nicméně máme vůli vyjít vstříc a diskutovat s veřejným sektorem o tom, jak budovu integrovat do nově vznikající čtvrti,“ říká zástupce investora Leoš Anderle. Opravit areál jako kulturní památku by podle něj stálo až dvě miliardy korun.

„Čtvrť, kterou plánujeme na svém území, je téměř ryze rezidenční. Objekt by mohl mít v sobě nějakou neziskovou funkci, občanskou vybavenost a my bychom rádi, aby to třeba byla i nějaká obchodní funkce. I proto abychom tam přinesli nějaký komerční element, který to zlevní pro veřejný sektor, protože najít pro tenhle extrémně rozsáhlý objekt využití nebude lehké a bude to zcela jistě investičně nákladné,“ tvrdí Anderle.

Zástupce developera uvedl, že byty by měly být kolem případné kulturní památky, ve které by byly obchody, restaurace nebo galerie. Problémem je ale i plán druhého zahraničního investora, který chce o pár metrů dál postavit nákupní centrum.

Jestli by se areál nádraží měl stát jako kulturní památka hlavním bodem nového sídliště, pak by se musel změnit územní plán i plány tohoto investora, který by podle Anderleho mohl ohrozit mezinárodní arbitráží na 35 milionů eur.

Nákladové nádraží Žižkov je opět kulturní památkou | Foto: ČTK

Michaela Vetešková, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme