Před 40 lety zahynulo na Ruzyni 66 lidí. Kvůli nezkušenosti pilotů i hasičů

Přesně před 40 lety, 19. února 1973, se na Ruzyňském letišti stala jedna z největších leteckých havárií na našem území. Sovětský letoun Tu-154 letící z Moskvy se zřítil těsně před přistávací dráhou a začal hořet. V troskách zahynulo 66 lidí, mezi kterými byli i někteří členové kapely Evy Pilarové. Ta měla být původně v letadle také, ale nakonec se rozhodla letět jindy.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ruští vyšetřovatelé pátrají po příčinách havárie letadla TU 204

Ruští vyšetřovatelé pátrají po příčinách havárie letadla TU 204 | Zdroj: Reuters

Let přitom probíhal bez jakýchkoli problémů, o žádné technické závady nešlo. Až v průběhu přiblížení krátce před přistáním došlo k tomu, že letoun začal náhle klesat a narazil do země, kde došlo k jeho destrukci a následnému požáru.

„V průběhu vyšetřování se zjistilo, že krátce před nehodou nastavovala posádka stabilizátor, ale bohužel pilot, který ho ovládal, ho nastavil na špatnou stranu. Tím pádem byla účinnost výškového kormidla tak malá, že nestačila udržet letadlo na sestupové ose a došlo k nárazu do země,“ popisuje letecký publicista a pilot Ladislav Keller.

Přehrát

00:00 / 00:00

O 40 let staré nehodě na ruzyňském letišti mluvil ve vysílání Radiožurnálu letecký publicista a pilot Ladislav Keller

Piloti měli navíc na tomto typu letadla nalétáno málo hodin a byli tedy nezkušení, a ještě ke všemu jich bylo v kokpitu moc a nemohli se shodnout. Své zkušenosti s letounem Tu-154 a nastavením stabilizátoru má i sám Ladislav Keller.

„Tehdy se ale stabilizátor nastavoval odděleně, to znamená, že se nastavily klapky do nějaké polohy a úměrně tomu pak pilot dalším ovladačem nastavil stabilizátor do potřebné polohy. Po této nehodě byly všechny tupolevy takzvaně uzemněné a proběhla zásadní změna v systému ovládání, kde tento systém přešel na takzvané sdružené ovládání – to znamená, že po přesunutí klapek do nové polohy se automaticky přesunul i stabilizátor.“

Ve vyšetřovací zprávě je i zmínka o tom, že hasiči, kteří dorazili na místo už dvě minuty po pádu letadla, si na místě nevěděli rady, a kvůli jejich nerozhodnosti a nastalému zmatku bylo obětí víc, než by jich nutně muselo být.

„Četl jsem, že ten zásah hasičů byl krajně neprofesionální, že byly zmatky v organizaci, ten takzvaný požární útok byl špatně vedený, navíc údajně neměli dostatečné vybavení. Nedostatků tam bylo mnoho,“ připomíná Ladislav Keller.

Grafický PROFIL k výročí nehody sovětského dopravního letadla Tu-154 na lince Moskva-Praha | Foto: ČTK

Tereza Jelínková, Petr Král Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme