Replika aeroplánu Jana Kašpara přeletí z Pardubic do Prahy

Pardubice a Praha si připomínají sto let od památného dálkového přeletu Jana Kašpara. Historickému mezníku v dějinách české aviatiky se už dnes v Národním technickém muzeu věnuje odborná konference a zítra bohatý program, na kterém se mimo jiné představí pamětní stříbrná mince. Hlavní událostí oslav se ale má stát přelet mezi oběma městy v replice letadla Jana Kašpara, jehož 100 let starý originál je v technickém muzeu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Aviatici Evžen Čihák a Jan Kašpar (vpravo)

Aviatici Evžen Čihák a Jan Kašpar (vpravo) | Foto: Východočeské muzeum Pardubice

Odvěký sen člověka pokořit vzduch a pohybovat se v něm jako pták se stal na začátku 20. století skutečností. Odvážné pokusy průkopníků aviatiky v cizině a jejich první úspěchy okouzlily i mladé české inženýry, bratrance Evžena Čiháka a Jana Kašpara.

„Oba byli zaměstnáni u firmy Laurin a Klement, což byla tehdejší továrna na motocykly a osobní automobily, a kde se s panem ředitelem Laurinem nepohodli a dali výpověď. Přijeli do Pardubic a starý pan Kašpar říkal: ‚Tak mládenci, copak budete dělat?‘ Oba hoši řekli: ‚Budeme létat.‘,“ vypráví na archivním zvukovém záznamu Českého rozhlasu Evžen Čihák, syn slavného aviatika.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Jaroslava Skalického o připomínce 100 let Kašparova letu v Odpoledním Radiožurnálu.mp3

Letadlo zkonstruovali a po mnoha pokusech se jim s ním dokonce podařilo vzlétnout. Při jednom z pokusů se ale rozbilo, a tím spolupráce obou bratranců skončila.

„Inženýr Jan Kašpar se rozhodl, že si koupí letadlo hotové od Blériota z Francie, a že bude lítat hned,“ vzpomíná Evžen Čihák.

Jan Kašpar si pak podle francouzského letounu Blériot postavil vlastní stroj, se kterým se v roce 1910 jako první Čech vznesl k nebi a 13. května před sto lety se mu podařil i první dálkový přelet z Pardubic do Prahy.

„Výkony inženýra Jana Kašpara v roce 1911, ať už hovoříme o jeho slavném dálkovém přeletu Pardubice-Velká Chuchle, anebo o výškovém rekordu, kdy 5. června 1911 dosáhl výše 785 metrů, tak rozhodně obstály v evropském měřítku,“ hodnotí Kašparův let Michal Plavec z Národního technického muzea.

Zítra ráno zamíří po přibližně stejné trase z Pardubic na chuchelské závodiště v Praze pilot Petr Mára. Řídit bude přesnou repliku Kašparova letounu, vybavenou pouze odlišným motorem.

„Riziko je možná větší, protože před sto lety nebyla ta oblast tak zastavěná. Tehdy tam bylo více luk, více polí. Dneska je tam spousta drátů vysokého napětí, takže bych řekl, že náročnost toho letu bude podstatně větší než před sto lety. Trasa bude delší, protože se bude vyhýbat právě těm oblastem,“ říká Martin Kindernay z leteckého muzea Jana Kašpara v Kuněticích u Pardubic, které se otevře v sobotu při aviatickém dnu.

Zájemce z Prahy na něj doveze do Pardubice historický vlak tažený parní lokomotivou.

Jaroslav Skalický, Eva Presová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme