Slavné vozy před 60 lety měnily životy. De Gaulle přežil díky 'bohyni', Dean nezvládl 'bastarda'

Po světě jezdí přes miliardu aut. Jen hrstka vybraných vozů má ale tak zajímavou historií, díky které se zapsaly do automobilových dějin. Mohli za to především jejich slavní majitelé, kteří je velmi často sami řídili. Některé automobilky si na historii svých vozů dodnes hodně zakládají. Ať už jde o francouzský Citroën nebo britský Rolls-Royce.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Generál Charles de Gaulle

Generál Charles de Gaulle | Foto: CC BY-SA 3.0, uživatel: Gnotype

Na zadním sedadle Rolls-Roycu se cítí člověk královsky. Ještě aby ne, dlouhé roky v nich jezdí také britská královská rodina.

Přehrát

00:00 / 00:00

Slavné vozy slavných osobností. Ve kterém autě se vozili John Lennon, Václav Havel nebo Charles de Gaulle? Zjišťoval Matěj Skalický

„Zvláštností je, že dominanta vozů Rolls-Royce, soška Spirit of Ecstasy, je pro britskou královskou rodinu upravována do jejích emblémů a znaků,“ říká Eva Kadlecová z českého zastoupení automobilky.

Aristokratický vůz si v minulosti zamilovali také světoznámí umělci Andy Warhol nebo třeba John Lennon.

„Lennon měl vůz, který vystřídal několik barev. Původně byl bílý, následně se mu zachtělo změnit barvu na černou a ve finále vůz obdržel krásné originální vzory a byl nepopsatelně barevný, až květinový,“ popisuje Kadlecová.

Rolls-Royce Phantom, otevírání dveří | Foto: Vojtěch Man

Nebylo výjimkou, že slavní umělci si auta pomalovali, jak se jim zlíbilo. Motoristický novinář František Dvořák si vybavuje například vůz americké zpěvačky Janis Joplin:

„Porsche 911, které měla pomalované psychedelickými obrázky. To auto se teď v New Yorku vydražilo v přepočtu za 40 milionů korun. Je to jedno z nejdražších porsche, které se kdy prodalo v aukci.

K vozům porsche se váže i jeden smutný příběh. Americký herec James Dean za volantem svého „Malého bastarda“, jak přezdíval vozu 550 Spyder, před 60 lety zemřel.

Šedesátileté výročí letos oslavilo naopak auto, které podle Františka Dvořáka život naopak umělo zachránit – Citroën DS, takzvaná bohyně. Své o tom věděl francouzský prezident Charles de Gaulle.

„Několikrát mu zachránilo život při pokusech o atentát. To auto umí jezdit po třech kolech, a právě proto, že s prostřelenou pneumatikou mohlo ujet, tak zachránilo de Gaullovi život,“ vysvětluje Dvořák.

Řidič Havel

Prezidentské vozy tvoří v automobilové historii samostatnou kapitolu. A vášnivým řidičem byl ostatně také první český prezident Václav Havel.

„V očích veřejnosti byl ‚mercedesář‘, ale on v 80. letech jezdil ve VW Golf, a potom dostal od portugalského prezidenta Renault 19, kterým jezdil, když vstoupil do úřadu. Ale potom to byl nadšený řidič dvou lancií,“ říká Dvořák.

Václav Havel | Foto: Archivní a programové fondy Českého rozhlasu

Některé z těchto vozů jsou dnes velmi cennou vzpomínkou na jejich slavné majitele.

„Nedávno se objevil VW Golf druhé generace, který si Václav Havel koupil v Tuzexu v polovině 80. let. Je to obyčejný stříbrný golf, který je dnes ve velmi špatném stavu. Jeden nadšenec z Valašska se ho ale snaží zrenovovat a mít ho jako jakousi relikvii po našem významném státníkovi,“ uvádí Dvořák.

Technický průkaz tohoto golfu dodnes nese jméno svého prvního majitele, který za jeho volantem prožil i sametovou revoluci. Mimochodem, říká se, že přátelé tehdy Havlovi zařídili poznávací značku, na které bylo i číslo 77 – jako odkaz na protirežimní Chartu 77.

Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme