Tisíc let stará soška Buddhy z Tibetu je vyrobena z meteoritu, zjistili vědci

Tisíc let stará soška Buddhy pocházející z Tibetu zvaná Iron Man nemá ve světě obdoby, je totiž vyrobena z meteoritu. Potvrdila to vědecká expertiza, podle které pochází použitý materiál skutečně z vesmíru. Jde tak o světový unikát.

Soška krále severu Vaišravany

Soška krále severu Vaišravany | Foto: Dr. Elmar Buchner

Soška je podle vědců vyrobena z horniny, která není z tohoto světa, konkrétně z ataxitu, tedy poměrně vzácného druhu meteoritu s vysokým obsahem železa a niklu. Na Zemi dopadl před 15 tisíci lety na rozhraní Mongolska a Sibiře.

Unikátní soška zobrazuje sedícího boha Vaišravanu, je 24 centimetrů vysoká a váží 10,6 kilogramu. Podle německých a rakouských expertů pochází z 11. století.

Unikátní sošku Buddhy popsal v Odpoledním Radiožurnálu redaktor Robert Mikoláš

Objev sochy souvisel se snahou německého nacistického režimu potvrdit nadřazenost árijské rasy. Němečtí archeologové se proto vydávali i na výpravy do různých koutů světa, například do jižního Švédska, Finska, ale také do Tibetu, kde hledali důkazy o árijských obyvatelích.

Nacisté dokonce věřili, že Árijci v minulosti dobyli i většinu Asie a Árijcem měl podle nich být i sám Buddha. Proto zdokumentovali i tělesné znaky tamějších obyvatel, jejich kulturu, ale i faunu a flóru.

Semena rostlin z Tibetu také podrobili výzkumu a chtěli z nich na nově získaných územích východní Evropy, tedy po odstranění všech negermánských obyvatel, vypěstovat nové plodiny.

Samotnou sošku objevila v roce 1938 expedice příslušníků SS vedená Ernstem Schaeferem, kterého zaujala především poměrně velká svastika.

Buddha z meteoritu je nyní v soukromé sbírce v Německu a její majitel ji půjčuje pouze k vědeckým účelům. Nicméně i když jsou k dispozici pouze fotografie sošky, poutá pochopitelně velký zájem a lidé také hodně spekulují, jakou má skutečnou hodnotu.

Zjistit skutečnou cenu je ale těžké. Starodávné sošky Buddhy se v aukčních síních nebo v obchodě se starožitnostmi prodávají za zhruba 20 tisíc dolarů. Tisíc let stará a z meteoritu vyrobená socha se s nimi však nedá srovnávat a je tedy prakticky neocenitelná.

Robert Mikoláš, mka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít