Bez bakterií by mravenci hladověli

Listožraví mravenci by zřejmě nepřežili bez bakterií, které fixují vzdušný dusík.

Mravenec - ilustrační fotografie

Mravenec - ilustrační fotografie | Foto: Fotobanka stock.xchng

Jihoameričtí mravenci rodů Atta a Acromyrmex(leaf-cutter ants) ukusují části listů, které si odnášejí do velkých podzemních hnízd. V nich listy rozkládají zvláštní druhy hub na měkkou bílou hmotu, která je pro mravence stravitelná. O zdraví mravenčích "zahrádek" se starají bakterie, které přirozeně produkují antibiotika a ničí jimi parazitické druhy hub. Nová studie ale ukazuje, že mravenci se neobjedou ještě bez dalšího typu mikroorganismů.

Listy rostlin jsou bohaté na sacharidy, ale chudé na dusík. Evoluční biologové z Wisconsinské univerzity byli přesvědčeni, že dusík z listů nemůže uspokojovat nároky mravenců a musí proto existovat jeho další zdroj. Experimenty s mravenčími zahrádkami ukázaly, že tímto zdrojem je "obyčejný" vzduch. V mravenčích zahrádkách žijí bakterie, které dokážou fixovat vzdušný dusík a převádět jej na amoniak - tedy látku, kterou mravenci mohou využít k syntéze proteinů.

Mravenci s kusy listů | Foto: Bandwagonman, licence Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 Unported

Tím, že bakterie obohacují rostlinnou hmotu o amoniak, uspokojují mravenčí potřebu dusíku z 45 až 61 %. Díky bakteriím jediná mravenčí kolonie za rok ze vzduchu získá asi 1,8 kg dusíku, což je ekvivalent množství, jaké se vyskytuje na 10 000 m2 tropické půdy. Tím se také vysvětluje, proč se kolem mravenišť hromadí stromy, které se svými kořeny snaží prorůstat přímo do hnízda.

Zdroj: Science NOW, Science