Dinosauři uvolnili místo pštrosům

Zánik dinosaurů zřejmě neumožnil jen prudký rozvoj savců, ale také vznik mnoha druhů nelétavých ptáků.

Orel Haastův útočí na ptáky moa

Orel Haastův útočí na ptáky moa | Foto: licence Creative Commons Attribution 2.5, John Megahan / PLoS Biology

Velcí nelétaví ptáci se vyskytovali a stále vyskytují téměř po celém světě. Nový Zéland před pár stovkami let obývali obrovští ptáci moa, na Nové Guinei běhají kasuáři a kiviové, Austrálie má pštrosy emu, v Africe žijí pštrosi dvouprstí a Jižní Amerika je domovem pštrosů nandu. Vědce, kteří zatím předpokládali, že tito ptáci mají společné nelétavé předky, to stavělo před logický problém: jak tito nelétaví předkové dokázali osídlit tak vzdálené oblasti. Teorii, podle které vznikli ještě před rozpadem superkontinentu Gondwana, se totiž nepodařilo pořádně doložit.

Vysvětlení přináší nová genetická studie australských vědců, podle které nelétaví ptáci vznikli příliš pozdě na to, aby mohli být pozůstatkem fauny dávného superkontinentu. Výsledky studie také ukazují, že ptáci z řádu běžců žádné společné nelétavé předky nemají a jejich nejbližšími příbuznými jsou létající jihoameričtí ptáci tinamy. Ty byly až dosud považovány za sesterskou skupinu běžců. Předky pštrosů a spol. byli menší ptáci, kteří si potravu hledali na zemi a kromě létání dokázali také rychle běhat. Poté, co před 65 miliony let zmizeli dinosauři, se z nich nezávisle na sobě na mnoha místech světa stali nelétaví ptáci.

Mládě kiviho | Foto: Jessie Cohen / Smithsonian's National Zoo

Důvodem, proč někteří ptáci zavrhli let, zřejmě byla náhlá absence selekčního tlaku ze strany dravých dinosaurů, který zvýhodňoval létající druhy s malou velikostí těla. Po pádu dinosaurů ubylo predátorů a naopak přibylo množství potravy, což ptákům umožnilo vytvořit velké až obrovské nelétavé formy.

Zdroj: Science Daily, Systematic Biology