Dinosaurus objevený od hlavy

Americkým paleontologům se podařil unikátní kousek - našli hned čtyři lebky neznámého druhu býložravých dinosaurů sauropodů.

Abydosaurus mcintoshi

Abydosaurus mcintoshi | Foto: Brigham Young University, Michael Skrepnick

Obrovští sauropodi nosili hlavy na velmi dlouhých krcích a jejich lebka byla proto stavěná lehčeji než lebka savců nebo jiných skupin dinosaurů. Tenké lebeční kosti se většinou rozloží záhy po smrti, takže kompletní lebka byla objevena jen u 8 ze 120 známých sauropodů. K nim se teď přidal nový druh, který paleontologové z Univerzity Brighama Younga popsali na základě dvou kompletních a dvou částečně zachovalých lebek. Fosilie pocházejí z lomu na východě Utahu, obsahujícího horniny staré 105 milionů let. Lebky patří nedospělým jedincům dosud nepopsanému druhu, který dostal jméno Abydosaurus mcintoshi. Rodové jméno se vztahuje k městu Abydos, kde měla být údajně pohřbena hlava egyptského boha Usirea a druhové vzniklo na počest amerického paleontologa Jacka McIntoshe.

Sauropodi se živili rostlinami a jejich zuby se kontinuálně obměňovaly. V období jury u nich existovaly zuby různého tvaru, ale v pozdější křídě už všichni sauropodi měli rovné zuby, které svým tvarem připomínaly tužku. Zuby abydosaurů jsou někde mezi těmito extrémy a odrážejí posun směrem k menším zubům, které se rychleji obměňovaly. Objev nového druhu sauropoda vědci detailně popíší v časopise Naturwissenschaften. Už teď ale oznámili, že jeho nejbližším příbuzným byl brachiosaurus, který žil asi před 45 miliony let.

Zdroj: Brigham Young University