Ekoznámky ovzduší v německých městech nezlepšily, ADAC je chce zrušit
Zákaz vjezdu pro stará auta do center měst se v Německu příliš neosvědčil. Opatření mělo přispět ke snížení emisí. Aktuální studie ale ukázala, že výsledek se zatím nedostavil.
Ve více než padesáti německých městech mohou do centra vjíždět jen auta vybavená takzvanou ekoznámkou. Tu dostanou jen moderní auta s katalyzátory. Staré kouřící vraky mají vjezd zakázaný. Radnice německých měst k tomu přistoupily kvůli životnímu prostředí. Ke zlepšení ovzduší ale téměř vůbec nedošlo.
Výsledky spolkové agentury pro životní prostředí ukázaly, že povolený limit pro prachové částice a oxid uhličitý byl překročen u každé druhé měřící stanice. Ulice s vůbec nejhorší kvalitou ovzduší v Německu je u Neckarské brány ve Stuttgartu, kde byl tento limit překročen 89 dní v roce.
O fungování ekologických zón se v Německu zajímala zpravodajka ČRo Klára Stejskalová
Efekt zón je tak minimálně velmi sporný. Automotoklub ADAC okamžitě vyrazil do boje za jejich zrušení. Tvrdí, že jejich zavedením narostla pouze byrokracie, navíc auta se prý podílejí na znečištění pouhými devíti procenty. Ovzduší ovlivňuje především průmysl, vytápění a také počasí.
Zástupci agentury pro životní prostředí to ovšem vidí jinak. Pokud by zóny nebyly, čísla by podle nich byla ještě horší. Jako příklad pozitivního vlivu uvádějí Berlín, kde se provádějí vůbec nejpřísnější kontroly aut a kde naměřili o 58 procent méně sazí a o 20 procent méně emisí oxidu uhličitého.
S rušením se zón se tedy nejspíš nepočítá. V lednu byla vyhlášena zatím vůbec největší. Ekologická zóna mezi Duisburgem a Dortmundem v Porúří zabírá 850 kilometrů čtverečních. Teď se čeká, jaké výsledky toto opatření přinese.
Ekologické zóny mají všechna větší německá města v blízkosti České republiky jako Drážďany, Norimberk nebo Mnichov. Známka stojí 5 eur a v případě, že by jí řidič na předním skle nalepenou neměl, hrozí mu pokuta ve výši 40 eur.