Bakelitový symbol NDR přestali vyrábět před 25 lety. Poslední trabant jel rovnou do muzea

Přes tři miliony trabantů sjelo z výrobní linky v německém Cvikově. Toho úplně posledního vyrobili přesně před 25 lety. Bakelitové auto mělo motorizovat Německou demokratickou republiku, bylo levné a nenáročné. Pro svou jednoduchost se také často stávalo terčem vtipů. Dodnes má ovšem trabant své fanoušky po celém světě a v Berlíně mu dokonce vybudovali muzeum.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Trabi Museum v Berlíně | Foto: Matěj Skalický

Jen pár metrů od někdejšího hraničního přechodu mezi východním a západním Berlínem zvaného Checkpoint Charlie, se v domě na Zimmerstrasse označeném zlatým nápisem Trabi Museum skrývá vzácná sbírka legendárních trabantů.

Stačí vstoupit a místní průvodce se s nadšením rozpovídá o někdy uctívaném, někdy vysmívaném, ale určitě nejznámějším autě bývalého NDR. Honosná cedule u vstupu mluví za vše: 3 096 099 – přesně tolik trabantů ve Cvikově vyrobili. Ten úplně poslední z roku 1991 zamířil rovnou do muzea.

Přehrát

00:00 / 00:00

25 let trabantu. Bakelitové auto z NDR má své muzeum v Berlíně. Natáčel v něm reportér Matěj Skalický

„Trabant v němčině znamená satelit, je to slovo slovanského původu a má stejný význam jako ruské slovo sputnik,“ zmiňuje tentokrát průvodkyně Esmei ze sousedního Muzea Berlínské zdi a připomíná, že trabanty se začaly vyrábět na výročí Velké říjnové socialistické revoluce v roce 1957.

Atmosféru v Trabi Museu vytváří digitální obrazovky ukazující dobová videa i různé dokumenty. Když se člověk rozhlédne, tak žasne, co všechno východoněmečtí technici dokázali vymyslet. K vidění tu je například trabant se stanem na střeše a asi největší pozornost budí trabant, na kterém jako by se rozpila paleta s vodovkami. Přesně za tento trabant jeho majitel zaplatil přes 45 tisíc euro, tedy v přepočtu na koruny necelý milion a čtvrt.

Životní jízda ve stínu trabanta. Posledního wartburga vyrobili před 25 lety

Číst článek

Trabant z výrobní linky postupně sjížděl v několika verzích – od P50 a P60 přes 600 až po nejdéle vyráběnou 601. Ani té se nevyhnula vrzající okénka nebo bouchající dveře. A stojí za zmínku, že na rozdíl od konkurenta z Eisenachu – Wartburgu, byly úplně všechny trabantí karoserie vyrobeny z duroplastu.

Trabi Museum v Berlíně | Foto: Matěj Skalický

„Bylo to nejdůležitější auto, které se ve východním bloku vyrábělo. Když padla Berlínská zeď a lidé v autech mohli cestovat z východu na západ, tak západní Berlín trabanty doslova zaplavily. Z trabanta se stal symbol pádu Berlínské zdi,“ říká Esmei.

A nejen to, trabant byl také jeden ze symbolů událostí roku 1989 v Československu. Východní Němci tehdy na pražské Malé straně nechali své trabanty opuštěně stát při své cestě za svobodou přes západoněmeckou ambasádu.

Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme