BMW je 100 let. Po válce fabriku spasilo auto s dveřmi od lednice

Bavorská automobilka BMW slaví 100 let. Dnes je to přední německý výrobce luxusních automobilů, po druhé světové válce mu ale hrozil krach. BMW nakonec spasilo malé prapodivné vozítko zvané Isetta. Jeho přední část kvůli netradičně umístěným dveřím namísto kapoty trochu připomíná dveře od lednice. Ne náhodou – italská firma, která vůz původně vyvinula, totiž kromě aut vyráběla i chladicí spotřebiče.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

BMW Isetta 1956 | Foto: Matěj Skalický

Pod velkým bílým stanem nedaleko pražské motolské nemocnice se krčí malé roztodivné vozítko s modrobílou bavorskou vlajkou na kapotě. Červenooranžová barva je na něm už poměrně dost oprýskaná, a možná i kvůli tomu si ho opodál stojící partička Němců vůbec nevšímá.

Mají dost starostí s upevněním nově zakoupeného Fordu Mustang z roku 1969 na přívěsný vozík. To oranžový drobek, kterého obhlížíme s Pavlem Lacinou z Classic Cars Bohemia, je ještě starší, a především mnohem cennější.

Přehrát

00:00 / 00:00

BMW Isetta – minivůz, který bavorské automobilce pomohl překonat velkou poválečnou krizi. Natáčel o něm reportér Matěj Skalický

„Je to BMW Isetta 250 z roku 1956, základní model s trojúhelníkovými vyklápěcími okny. To je verze, kterých je dochovaných asi úplně nejméně. Je to auto s jednoválcovým, vzduchem chlazeným motorem. Na délku má 2,3 metru,“ popisuje.

Díky nízké hmotnosti 360 kilogramů byl i slabý motocyklový motor o síle 12 koňských sil schopen vyvinout rychlost až 85 kilometrů v hodině. Převodovka byla manuální čtyřstupňová s řadicí pákou umístěnou tam, kde obvykle bývají levé přední dveře. Isetta ale není klasické malé auto.

„Má trochu netradičně řešený vstup, to znamená, že má dveře, které se otevírají na jednu stranu proti směru jízdy. Odklápí se přední strana vozu kompletně i s volantem,“ vysvětluje Pavel Lacina a malé vozítko tvarem přirovnává k bublině.

BMW Isetta 1956 | Foto: Matěj Skalický

Vtipné je, že právě přední dveře, které se otevírají v místech, kde byste normálně očekávali kapotu, vypadají jako staré dveře od lednice z 50. let. A ne náhodou, isetta totiž původně nepochází z Bavorska.

„Společnost, která to auto vyvinula, se původně zaměřovala na motocykly a chladírenská zařízení s tím, že se rozhodli, že rozšíří svůj obzor a vyrobí auto, které za volant posadí více lidí,“ vysvětluje velký fanoušek BMW Pavel Srp z AutoMánie a naráží na italskou fabriku Iso.

Italský zachránce

Konstruktéři Ermenegildo Preti a Pierluigi Raggi už zkraje 50. let, na základě rozhodnutí šéfa společnosti Iso Renza Rivolty, navrhli malý automobil, který by uspokojil základní potřeby Italů. BMW, které po druhé světové válce řešilo velkou krizi kvůli mizerným prodejům svých drahých a luxusních aut, projekt zaujal.

100 let BMW (Bayerische Motoren Werke)
- založeno 1916, sídlo v Mnichově
- původně výrobce leteckých motorů
- typický emblém v bavorských barvách
- charakteristický znak: ledvinky na masce
- mateřská společnost Mini a Rolls-Royce
- domácí konkurence Audi a Mercedes

Jenže mnichovská pokladna už byla v té době téměř prázdná, přestaly se prodávat dokonce i motocykly a Němci neměli finance a ani čas na vývoj vlastního minivozu. Rozhodli se proto od Italů odkoupit licenci na výrobu malých isett. Auto drobně upravili a na kapotu a volant přidali typický znak BMW. Do roku 1962 v Mnichově vyrobili na 160 tisíc isett.

„Tím, že to auto bylo levné a malé, tak postavilo automobilku BMW zpátky na nohy. Prakticky je to takový Volkswagen Brouk z Bavorska,“ srovnává Pavel Srp BMW Isetta s dolnosaským kolegou z Wolfsburgu.

Století brouka: Hitlerovo lidové auto přežilo válku a svět si ho zamiloval

Číst článek

Poválečná krize byla zažehnána a v Mnichově se vrátili k výrobě luxusních vozů, které sjíždí z mnichovské výrobní linky dodnes. Na malou isettu se časem zapomnělo. „Já si myslím, že spousta lidí ani neví, že tohle auto BMW prodávalo,“ míní Pavel Srp.

A má pravdu. Ačkoli sami Němci na něj určitě nezapomněli. Ostatně jedno německé miniauto můžete na silnici potkat i dnes – malého Smarta od Mercedesu, tedy hlavního rivala BMW a shodou okolností i jednoho z prvních gratulantů k 100. výročí bavorské automobilky.

Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme