Boeing dodává první 787 Dreamliner společnosti All Nippon Airways
Když v prosinci 2009 v americkém Seattlu testovali nový Boeing 787 Dreamliner, mluvilo se o převratu v létání. Jenže pak se projekt zadrhl, provázely ho technické problémy. Certifikát amerických a evropských regulačních úřadů získal letoun až teď.
Tento týden tak firma - s tříletým zpožděním - dodá boeingy nové generace prvním zákazníkům. 55 superletounů si objednaly japonské All Nippon Airways.
Odborník na letectví Milan Cvrkal ve Světě o třetí připomněl, že nové materiály – kompozity,které se při jeho výrobě používají, znamenají při kompletaci velké nároky. „Když si představíte, že na výrobě participuje více než 800 subdodavatelů, tak i samotné sladění výroby je nemalým problémem.“
Dreamliner je první ekologické komerční letadlo na světě, je vyroben z uhlíkových vláken místo hliníku. „Moderní konstrukční materiály jsou lehčí, výkonné pohonné jednotky spotřebují menší množství paliva, má vylepšený aerodynamický tvar. To vše vede k nižšímu vykazování nákladů na spotřebu,“ poznamenal Cvrkal.
Moderní interiér navíc nabídne cestujícím zvýšený komfort při dálkových letech, pro které je komponován.
O budoucnosti modelu 787 má Boeing jasno. Do roku 2013 se stane hlavním soupeřem konkurenčního superjumba Airbus A350, který chce nahradit. A pak bude vyrábět deset strojů měsíčně.
Převratný stroj
Letecký publicista Martin Velek ve Stalo se dnes označil nový letoun za převratný stroj z hlediska konstrukce a použitého materiálu. „Je to letadlo v tomto smyslu úplně nové i technologií výroby, konstrukcí i kooperací v celosvětovém měřítku.“
Jak řekl, v zápolení Boeingu a Airbusu v současné době nehrozí, že by se objevil i třetí významný konkurent. „Zatím dvojí, nebo půlený monopol panuje.“
„Nicméně Číňani se velmi snaží. Navíc se technologie zadávají do jiných zemí, protože se tam vyrábějí komponenty pro Boeing i Airbus. Ale, myslím, že bv horizontu 10 let změn nehrozí,“ poznamenal Velek.