Boeing dodává první 787 Dreamliner společnosti All Nippon Airways

Když v prosinci 2009 v americkém Seattlu testovali nový Boeing 787 Dreamliner, mluvilo se o převratu v létání. Jenže pak se projekt zadrhl, provázely ho technické problémy. Certifikát amerických a evropských regulačních úřadů získal letoun až teď.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Boeing 787 | Zdroj: ČTK

Tento týden tak firma - s tříletým zpožděním - dodá boeingy nové generace prvním zákazníkům. 55 superletounů si objednaly japonské All Nippon Airways.

Přehrát

00:00 / 00:00

Odborník na letectví Milan Cvrkal ve Světě o třetí

Odborník na letectví Milan Cvrkal ve Světě o třetí připomněl, že nové materiály – kompozity,které se při jeho výrobě používají, znamenají při kompletaci velké nároky. „Když si představíte, že na výrobě participuje více než 800 subdodavatelů, tak i samotné sladění výroby je nemalým problémem.“

Dreamliner je první ekologické komerční letadlo na světě, je vyroben z uhlíkových vláken místo hliníku. „Moderní konstrukční materiály jsou lehčí, výkonné pohonné jednotky spotřebují menší množství paliva, má vylepšený aerodynamický tvar. To vše vede k nižšímu vykazování nákladů na spotřebu,“ poznamenal Cvrkal.

Moderní interiér navíc nabídne cestujícím zvýšený komfort při dálkových letech, pro které je komponován.

Nový Boeing 787 Dreamliner | Foto: The Boeing Company

O budoucnosti modelu 787 má Boeing jasno. Do roku 2013 se stane hlavním soupeřem konkurenčního superjumba Airbus A350, který chce nahradit. A pak bude vyrábět deset strojů měsíčně.

Převratný stroj

Letecký publicista Martin Velek ve Stalo se dnes označil nový letoun za převratný stroj z hlediska konstrukce a použitého materiálu. „Je to letadlo v tomto smyslu úplně nové i technologií výroby, konstrukcí i kooperací v celosvětovém měřítku.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Nový letoun ve Stalo se dnes přiblížil letecký publicista Martin Velek

Jak řekl, v zápolení Boeingu a Airbusu v současné době nehrozí, že by se objevil i třetí významný konkurent. „Zatím dvojí, nebo půlený monopol panuje.“

„Nicméně Číňani se velmi snaží. Navíc se technologie zadávají do jiných zemí, protože se tam vyrábějí komponenty pro Boeing i Airbus. Ale, myslím, že bv horizontu 10 let změn nehrozí,“ poznamenal Velek.

Vladimír Kroc, Milan Kopp Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme